12 sierpnia do służby operacyjnej w siłach morskich Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun), po zakończonej modernizacji, powrócił konwencjonalny okręt podwodny Jung Woon (SS 067) typu Jang Bogo (KSS I lub 209/1200).
Jung Woon jest drugim okrętem podwodnym tego typu, który zmodernizowany został w ramach podpisanej w 2020 roku, opiewającej na kwotę 151 mln USD, umowy na modyfikację łącznie trzech okrętów (pierwszym był Lee Jongmoo SS 066, który do służby powrócił w sierpniu ubiegłego roku). Warto wspomnieć, że jest to już druga część programu modernizacji okrętów typu KSS I. W 2019 roku zakończono bowiem prace na pierwszych trzech wybranych okrętach tj: Choe Museon (SS-063, w lutym), Na Dae-yong (SS-069, w czerwcu) oraz Yi Eokgi (SS-071, w listopadzie). Wówczas koszt programu wynosił 164 mln USD.
Prace na pokładzie SS 067 zainicjowane zostały w marcu 2023 roku, a głównym wykonawcą umowy został koncern Hanwha Ocean Co., Ltd. (do 2023 roku Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). W ramach przeprowadzonych prac otrzymał on m.in.: nowy system dowodzenia walką produkcji LiG Nex1 (który zastąpił oryginalny system Atlas Elektronik ISUS-83), dodano także holowany system hydrolokacyjny KDI TB-1K, zmodernizowano peryskop bojowy oraz zmodernizowano cztery z ośmiu wyrzutni torped, dostosowując je do wyrzucania kapsuł z kierowanymi pociskami przeciwokrętowymi typu UGM-84D Harpoon Block 1.
Okręty podwodne typu KSS I zamawiane były w trzech transzach po trzy okręty. Jung Woon jest szóstym z dziewięciu jednostek które zasiliły siły Daehan-minguk Haegun w latach 1993 – 2001. O ile prototypowa jednostka zbudowana została w należącej do koncernu stoczniowego HDW stoczni w Kilonii (wodowanie we wrześniu 1991 roku, w służbie od października 1992 roku), tak kolejne okręty zbudowane zostały już w stoczni DSME w Okpo. Przyszły SS 067 zbudowany został w należącej do Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering stoczni w Okpo, a wodowanie miało miejsce 7 maja 1996 roku. Banderę na pokładzie podniesiono z kolei 30 sierpnia 1997 roku.
Okręty typu KSS I legitymuje się wypornością pełną 1350 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach 55,9x6,2x5,9 m. Napęd składa się z czterech silników wysokoprężnych MTU 12V 396 SE a także jeden silnik elektryczny Siemens o mocy 3700 kW. Umożliwia to uzyskanie prędkości 11 węzłów na powierzchni i do 22 węzłów w położeniu podwodnym. Zasięg oscyluje w granicach 11300 Mm przy 4 węzłach, 8000 Mm przy 10 węzłach (na chrapach) oraz 20 Mm przy 20 węzłach na akumulatorach (przy poruszaniu się z prędkością ekonomiczną okręty na bateriach mogą przebyć do 400 Mm). Wykonany ze stali HY-80 kadłub zapewnia bezpieczne operowanie na głębokości 250 m (zanurzenie maksymalne utrzymywane jest w tajemnicy). Oryginalnie instalowane wyposażenie elektroniczne składało się z systemu hydrolokacyjnego Atlas Elektronik CSU-83, podczas gdy system dowodzenia walką należał do typu Atlas Elektronik ISUS-83. Uzbrojenie składa się z ośmiu dziobowych, wypływnych (swimout) wyrzutni kal. 533,4 mm z zapasem do 14 pocisków (wykorzystywane są torpedy typu SUT Mod.2 a także pociski lokalnej produkcji K-731 White Shark). Po modernizacji cztery wyrzutnie torped otrzymały system sprężonego powietrza. Autonomiczność wynosi 50 dni a załoga składa się z 5 oficerów oraz 26 podoficerów i marynarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu