17 lutego Agencja Uzbrojenia upubliczniła, datowaną na 8 lutego, informację dotyczącą unieważnienia postępowania przetargowego na zakup partii gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego nowej generacji, który krył się pod kryptonimem Kajman.
Powodem tej decyzji jest fakt, że jedyny wykonawca, który złożył ofertę, wycenił dostawę za kwotę przewyższającą budżet przewidziany przez zamawiającego. Przypomnijmy, upublicznienie informacji o otwarciu miało miejsce 25 listopada 2022 roku - jedynym podmiotem, który złożył ofertę ostateczną zostało konsorcjum składające się z Rheinmetall Polska Sp. z o.o. (RDP) wraz z Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS). W zakresie zamówienia gwarantowanego zaoferowało Agencji Uzbrojenia dostawę pojazdów w kwocie 1,7 mld PLN netto. Z kolei zamawiający przewidział na zakup 1,4 mld PLN brutto. W przypadku wykorzystania pełnej opcji kontraktowej, całkowita wartość oferty Rheinmetall wynosi 4 mld PLN netto. Co ciekawe, drugi zainteresowany - Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH – nie złożył oferty ostatecznej.
Obecnie otwartym pozostaje pytanie o przyszłość programu. Z jednej strony Wojsko Polskie ma otrzymywać nowe gąsienicowe WZT ze Stanów Zjednoczonych – 26 M88A2 HERCULES zostało formalnie zamówionych, przez pośredniczący w zakupie Departament Obrony, w grudniu 2022 roku (dostawa do końca marca 2025 roku). W najbliższych miesiącach można spodziewać się rozszerzenia umowy o kolejne, które mają trafić do Wojska Polskiego wraz z partią używanych czołgów M1A1 Abrams.
Pomimo powyższych zakupów Wojsko Polskie będzie potrzebowało nowych gąsienicowych WZT, które powinny trafić m.in. do jednostek przezbrajanych w koreańskie K2 Black Panther, a także eksploatujących czołgi Leopard 2PL oraz 2A5. W tym ostatnim przypadku należy pamiętać, że program modernizacji posiadanych BPz-2 został unieważniony w lecie 2022 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dopiero co byla informacja o tym, ze BAE Systems otrzyma "$128.2 million firm-fixed-price contract" na nasze 26 M88A2. Daje to rownowartosc 636 mln pln netto za 29 wozow.
Oczywiscie nalezy wziac pod uwage, ze cena powyzej jest za gole pojazdy, bez czesci wspolnych z innymi pojazdami, ktore US Army kontraktuje osobno i przekazuje producentowi, a takze, ze po wyjsciu z fabryki, pojazd zostanie obciazony narzutami, a takze kosztami pakietu wsparcia i szkoleniowego. Co znaczaco zwiekszy te cene powyzej.
Niemniej sa spore szanse, ze jej nie potroi.
Warto tez przypomniec o niedawnym liscie intencyjnym pomiedzy BAE i PGZ dotyczacym M88.