16 sierpnia Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych poinformowały o rozstrzygnięciu, przez Departament Obrony, postępowania przetargowego dotyczącego wyboru podmiotu, który zbuduje demonstrator technologii samolotu z rozmytym kadłubem (BWB).
Doświadczenia zebrane w projekcie mają być wykorzystane w przyszłości do określenia wymagań operacyjnych dla samolotów tankowania powietrznego oraz transportowych nowej generacji. Dodatkowo technologie opracowane w ramach programu będą mogły być wykorzystane w sektorze cywilnym. Ostatecznie, demonstrator zostanie zbudowany przez firmę JetZero – projekt ma kosztować około 235 mln USD. Zgodnie z założonym harmonogramem, ma być gotowy do wstępnych lotów testowych najwcześniej w 2027 roku.
Jak wskazuje US Air Force, zastosowanie koncepcji budowy samolotu z rozmytym kadłubem ma ograniczyć opory aerodynamiczne o około 30%. Dodatkowo pozwoli na zwiększenie udźwigu, zasięgu oraz czasu w powietrzu. Jak podkreśla zamawiający, budowa statków powietrznych opartych na BWB mogłaby ograniczyć zużycie paliwa (tylko w US Air Force) o około 60% rocznego zapotrzebowania.
Jak podkreśla JetZero, projektowana platforma BWB może stanowić odpowiedź na wiele wymagań sił zbrojnych. Dwa podstawowe to oczywiście nowy samolot transportowy, który mógłby zastąpić obecnie eksploatowaną flotę ciężkich Lockheed Martn C-5M Super Galaxy oraz Boeing C-17 Globemaster III, a także maszyna tankowania powietrznego. Dodatkowo wykonawca wskazuje także, że BWB może stać się technologią, która wyprze z rynku obecnie rozwijane samoloty pasażerskie, które zdaniem projektantów wyczerpały potencjał rozwojowy i modernizacyjny.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu