Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Jelcz podsumował rok 70-lecia

W roku 2022 r. zakłady Jelcz Sp. z o.o. obchodziły 70-lecie swego powstania. Fot. Jelcz

Rok 2022 był szczególny dla spółki Jelcz, należącego do Polskiej Grupy Zbrojeniowej jedynego w Polsce producenta militarnych samochodów ciężarowych, z racji przypadającego właśnie w nim jubileuszu 70-lecia powstania firmy. Był istotny także z racji zawarcia kilku nowych umów na dostawę pojazdów do Sił Zbrojnych RP, które zapewnią dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa w kolejnych latach, oraz planowej realizacji kontraktów podpisanych w minionych latach. Hale jelczańskich zakładów opuściły także zupełnie nowe konstrukcje.

W 2022 r. spółka przekazała Siłom Zbrojnym RP pierwszych 16 zestawów do transportu ciężkiej techniki Jak i trzy ciągniki siodłowe typu C882.62 na mocy umowy z 29 maja 2019 r. Jest to pierwszy przygotowany zgodnie ze specyfikacją Wojska Polskiego zestaw złożony z ciągnika siodłowego i naczepy niskopodwoziowej (ST775-20W firmy Demarko S.A.) przeznaczony do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie nawet do 70 ton – w tym czołgów podstawowych M1A2 Abrams i Leopard 2 różnych wersji. To także pierwszy ciągnik siodłowy Jelcza o tak wysokiej mobilności, zaprojektowany z myślą o pokonywaniu przeszkód terenowych. C882.62 to pojazd czteroosiowy, w układzie napędowym 8×8, wyposażony w opancerzoną kabinę czteromiejscową, zapewniającą załodze ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie 2 zgodnie z normą STANAG 4569A/B. Podczas jubileuszowego XXX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach prezes zarządu Jelcza Sp. z o.o. Wioletta Krawczyk-Namyślak odebrała za ten pojazd dwie najbardziej prestiżowe w polskim przemyśle obronnym nagrody ‒ Defendera i Lidera Bezpieczeństwa Państwa.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku dla firmy było rozpoczęcie dostaw zestawów do transportu ciężkiej techniki wojskowej w ramach programu Jak. Fot. US Army

Kontynuowano także dostawy pojazdów w ramach pierwszej fazy programu rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej Wisła, którego poszczególne elementy wykorzystują podwozia Jelcza. Jelcz zawarł w ramach tego programu umowę 17 maja 2019 r. na dostawę 73 samochodów różnych typów, zaś 23 września 2020 r. na dostawę ośmiu kolejnych.

Druga połowa przyniosła spółce kilka nowych dużych kontraktów z Agencją Uzbrojenia. 6 września, podczas kieleckiego MSPO zawarto dwie umowy na dostawy pojazdów w układach 4×4 i 6×6. Pierwsza określa warunki dostawy 382 samochodów Jelcz 442.32 i ma wartość 564,5 mln PLN brutto. Zawiera także prawo opcji umożliwiające rozszerzenie jej o kolejnych 750 aut za ponad 1,0 mld PLN. Samochody zakontraktowane w ramach zamówienia gwarantowanego mają zostać dostarczone w latach 2023-2026. Kolejna ma wartość 312,5 mln PLN brutto i dotyczy 167 pojazdów Jelcz 662.D43. Te mają trafić do użytkownika w latach 2023-2027. Także ona zawiera opcję umożliwiającą jej rozszerzenie o kolejnych 800 ciężarówek za znacznie ponad 1,0 mld PLN.

Jelcz dostarcza także podwozia do elementów rakietowych systemów obrony przeciwlotniczej Wisła i Narew. Na zdjęciu wyrzutnia iLauncher systemu „mała Narew” na podwoziu Jelcz P882.57 T21 TS DOW. Fot. Polska Grupa Zbrojeniowa

W październiku konsorcjum PGZ-Pilica+ zawarło umowę ramową z Agencją Uzbrojenia na dostawę 21 Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich (PSR-A) Pilica+, w ramach której Jelcz Sp. z o.o. odpowiadać będzie za dostarczenie kilku typów podwozi dostosowanych do wymagań systemu. 14 grudnia została zawarta umowa wykonawcza na dostawy pojazdów i podwozi specjalnych Jelcz do modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zamówionych w Republice Korei i planowanych do zamówienia w Stanach Zjednoczonych.

Jelcz dostarczy także podwozia do wyrzutni i wozów amunicyjnych oraz innych pojazdów towarzyszących do spolonizowanych polowych systemów rakietowych K239 i HIMARS. Na ilustracji wizja nośnika modułu wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej K239. Rys. Jelcz

Przedmiotem kontraktu jest dostarczenie łącznie 59 podwozi specjalnych oraz pojazdów amunicyjnych, które stanowić będą nośniki zarówno dla systemów K239 Chunmi, jak i M142 HIMARS: 19 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet T28 TS ASV-H, 18 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet T82 TS ASV-K, 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułu wyrzutni LM K-MRLS – TS K-MRLS T45 i cztery podwozia na potrzeby prototypów kolejnych wersji pojazdów specjalnych. Wartość zamówienia wynosi ok. 330 mln PLN brutto, a dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2023-2024.

W 2022 r. mury zakładów w Jelczu-Laskowicach opuściły także nowe konstrukcje. Na zdjęciu jedno z najnowszych dzieł konstruktorów Jelcza – pięcioosiowe, 10×10, podwozie P112.57 do zespołu antenowego stacji radiolokacyjnej Sajna systemu Narew podczas badań zakładowych z obciążeniem. Fot. Andrzej Kiński

Realizowane obecnie przez Ministerstwo Obrony Narodowej programy modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, w tym przyspieszone zakupy uzbrojenia i sprzętu związane z zaostrzeniem się sytuacji w regionie w związku z wojną na Ukrainie, pozwalają odważnie patrzeć w przyszłość i planować dalszy rozwój jelczańskich zakładów. W większości kluczowych programów, takich jak: Wisła, Narew czy Pilica, spółka Jelcz ma swój istotny udział, co zapewnia zamówienia na produkcję samochodów na kilka kolejnych lat. Jest to motorem rozwoju przedsiębiorstwa, który pozwoli na pozyskanie środków finansowych niezbędnych do realizacji kluczowych inwestycji mających na celu przede wszystkim zwiększenie zdolności produkcyjnych spółki, a także przygotowanie nowych wyrobów.

Andrzej Kiński na podstawie informacji prasowej Jelcz Sp. z o.o.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Jelcz podsumował rok 70-lecia”

  1. Tak trzymać i pilnie rozbudować zakłady Jelcza modernizując ich wyposażenie produkcyjne dbając o to aby sukcesywnie jak najwięcej podzespołów tych wojskowych ciężarówek dostarczał polski przemysł. Bardzo ważną sprawą jest odbudowa krajowego potencjału do samodzielnej produkcji silników diesla i układów przeniesienia napędu do samochodów ciężarowych, BWP-ów, KTO, haubic oraz czołgów na licencji. Duże i wieloletnie kontrakty dla polskiego przemysłu zaowocują jego prężnym rozwojem i szansami na eksport.

  2. Tak cieszy to że zakład jakoś się rozwija, ale ja jednak tęsknię za naszą krajową ciężarówką do użytku cywilnego. Może kiedyś wrócą Jelcze wywrotki i TIR-y?

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc