Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Jacques Chevallier po raz pierwszy wyszedł w morze

Fot. Chantiers de l’Atlantique

20 grudnia prototypowy okręt wsparcia logistycznego Jacques Chevallier wyszedł po raz pierwszy w morze.

Krótki rejs pozwolił na sprawdzenie systemów platformy w celu przygotowania kolejnych prób na morzu.

Seria czterech zaopatrzeniowców floty BRF (Bâtiment ravitailleur de force), budowana jest dla francuskiej Marine nationale w ramach programu FLOTLOG (Flotte logistique). Program realizuje konsorcjum celowe zawiązane pomiędzy francuskimi firmami stoczniowymi Chantiers de l’Atlantique i Naval Group z terminem dostaw okrętów w latach 2022-2029. Zgodnie z osobną umową z Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire, włoska Fincantieri wyprodukuje ich części dziobowe, które będą scalane z tylnymi, zbudowanymi we Francji. Stanowi on cześć większego programu LSS (Logistic Support Ships, okręty wsparcia logistycznego).

Francuskie BRF powstają w oparciu o projekt „logistyka” Vulcano (A 5335), którego Fincantieri zbudowała dla włoskiej Marina Militare, w ramach włosko-francuskiego programu LSS kierowanego przez OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) w imieniu DGA, czyli francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia i jej włoskiego odpowiednika, NAVARM. W 2015 roku program LSS został włączony do OCCAR, a umowa dla Włoch zaczęła obowiązywać. W czerwcu 2016 roku status obserwatora w programie uzyskała Federacyjna Republika Brazylii.

Dostawa Jacquesa Chevalliera do Marynarki Wojennej Republiki Francuskiej planowana jest w 2023 roku, cztery lata po podpisaniu kontraktu na budowę LSS w styczniu 2019 roku. Budowę okrętu rozpoczęto w maju 2020 roku. Jacques Chevallier był inżynierem okrętowcem i pionierem w dziedzinie napędów jądrowych do francuskich okrętów podwodnych.

Natomiast niedawno Fincantieri rozpoczęła produkcję części przedniej drugiego BRF. Trwa również budowa kolejnej jednostki logistycznej dla włoskiej Marina Militare.

LSS będą zdolne do wspierania wielu misji, począwszy od dowodzenia operacjami morskimi, przez wsparcie medyczne (NATO Role 1/Role 2 Basic) i transport paliwa okrętowego i lotniczego, wody słodkiej, amunicji, oleju smarnego, żywności, części zamiennych i 20-stopowych kontenerów TEU. W czasie pokoju LSS będą przeznaczone do wspierania operacji humanitarnych i pomocy w katastrofach dzięki modułowemu szpitalowi, zdolności zapewnienia energii elektrycznej i wody pitnej na ląd oraz transportowi kontenerów TEU. Jednostki są w pełni interoperacyjne z partnerami z NATO i Unii Europejskiej oraz będą bardziej wszechstronne niż obecna generacja okrętów logistycznych, korzystając z szerokiego wykorzystania koncepcji modułowości.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc