30 listopada w Arsenale w Kartagenie, w obecności licznych gości, w tym minister obrony Królestwa Hiszpanii Margarity Robles, państwowa grupa stoczniowa Navantia przekazała Armada Española okręt podwodny Isaac Peral. Jest to pierwsza jednostka typu S-80 Plus, pierwsza nowa tej klasy w tej flocie od prawie 40 lat, a także pierwsza samodzielnie zaprojektowana i zbudowana współcześnie w Hiszpanii.
W ten sposób Navantia dołączyła do wąskiego grona producentów konwencjonalnych okrętów podwodnych. S-81 Isaac Peral to również pierwszy ukończony konwencjonalny okręt podwodny zbudowany w Europie Zachodniej, który należy do najnowszej generacji jednostek tej klasy.
Program jest kontynuowany. W jego ramach mają powstać jeszcze trzy okręty. Ponadto we wrześniu 2022 roku Navantia ogłosiła pomyślnie zakończenie fabrycznych testów akceptacyjnych systemu BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology). Jest to pomocniczy system napędowy klasy AIP (Air Independent Propulsion), umożliwiający zanurzonemu okrętowi podwodnemu wytwarzanie prądu bez dostępu powietrza atmosferycznego. Montaż BEST-a rozpocznie się od trzeciej jednostki serii, zaś na pierwszą i drugą trafi w toku pierwszych planowych remontów dokowych.
Wodowanie jednostki odbyło się 7 maja 2021 roku w stoczni Navantii w Kartagenie. Chrztu dokonała księżna Asturii Eleonora, w obecności Jego Królewskiej Mości Filipa VI. Ostatnie próby morskie producent zrealizował jesienią bieżącego roku. Było to między innym zanurzenie na głębokość maksymalną i testy masztu ssania chrap. Obecnie okręt będzie testowany przez Armada Española. W tym okresie odbędzie zgrywanie załogi, wypracowywanie taktyki użycia, testy uzbrojenia etc.
Isaac Peral ma 80,81 m długość i wypiera w zanurzeniu 2965 ton. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni o standardowym kalibrze NATO 533 mm. Można z nich wystrzeliwać torpedy ciężkie, pociski przeciwokrętowe, pociski manewrujące do zwalczania odległych celów lądowych (okręt jest przygotowany do ich integracji) i stawiać miny. Jest też wyposażony w wyrzutnie wabików akustycznych do mylenia głowic akustycznych torped samonaprowadzających się.
Systemy obserwacji technicznej obejmują system hydrolokacyjny z: aktywno-pasywną anteną cylindryczną, burtowymi antenami pasywnymi, holowaną anteną liniową, sonarem do wykrywania min i przeszkód podwodnych. Ponadto okręt ma konwencjonalny peryskop bojowy, optoelektroniczny maszt nawigacyjny, „cichy” radar nawigacyjny oraz systemy walki elektronicznej i łączności w tym satelitarnej. Dzięki wysokiemu stopniowi automatyzacji obsługi systemów i urządzeń, załogę tworzy 32 oficerów i marynarzy. Przewidziano osiem miejsc dodatkowych, np. dla operatorów sił specjalnych.
Na razie energię elektryczną gromadzą ogniwa ołowiowo-kwasowe, ale Navantia w kooperacji z francuskim Senerem pracuje nad bateriami litowo-jonowymi o nieporównywalnie lepszych parametrach. Ich wdrożenie w połączeniu z AIP znacząco wydłuży czas przebywania w zanurzeniu, bez konieczności uruchamiania generatorów spalinowych do ładowania baterii.
Przed wprowadzeniem do służby S-81, hiszpańska flota podwodna była, podobnie jak polska, w trudnej sytuacji. Konieczne były remonty ostatnich pozostających w służbie dwóch jednostek typu Galerna (S-70, francuski typ Agosta), będących w podobnym wieku i zaawansowaniu technicznym, co ORP Orzeł.
S-81 to piąty okręt podwodny hiszpańskiej floty o tej nazwie. Upamiętnia ona słynnego żeglarza i wynalazcę z Kartageny. Nowy Isaac Peral to jednocześnie 40 jednostka tej klasy w Armada Española.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu