Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Indyjskie okręty podwodne otrzymają systemy AIP i nowe torpedy

Fot. Ministerstwo Obrony Republiki Indii

Ministerstwo Obrony Republiki Indii zawarło dwa kontrakty dotyczące montażu systemów AIP i integracji nowych torped ciężkich z okrętami podwodnymi typu Kalvari.

30 grudnia indyjskie Ministerstwo Obrony podpisało dwie umowy o łącznej wartości około 335 mln USD na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, czyli odmiany projektu Scorpène, opracowanego przez francuską spółkę Naval Group. Marynarka Wojenna Indii ma pięć takich jednostek, szósta i ostatnia dołączy do pozostałych niebawem.

Pierwsza z umów, sygnowana z Mazagon Dock Shipbuilders Limited z Mumbaju, dotyczy produkcji modułów (dodatkowych bloków kadłuba mocnego) z systemem AIP. Będą one montowane w okrętach w trakcie planowych remontów dokowych, poprzez rozcięcie kadłuba i wstawienie nowego bloku. System AIP został opracowany lokalnie przez Laboratorium Badawcze Systemów Morskich (Naval Materials Research Laboratory), będące częścią DRDO (Defence Research and Development Organisation, pol. Organizacja Badań Obronnych i Rozwoju), we współpracy ze spółkami Larsen & Toubro (wiodący integrator) i Thermax. Indyjski system AIP (Air Independent Propulsion), służący do wytwarzania energii elektrycznej na zanurzonym okręcie, działa w oparciu o ogniwa paliwowe. System ma też ma generator wodoru, który wytwarzany jest w procesie reformingu oleju napędowego w czasie rejsu, w ilościach koniecznych do pracy ogniw (na żądanie). Technologia ta osiągnęła obecnie etap dojrzałości do produkcji przemysłowej.

Druga umowa ma zaowocować integracją nowych 533 mm torped ciężkich EHWT (Electronic Heavy Weight Torpedo, pol. Elektroniczna Torpeda Ciężka). Ten kontrakt zawarto z Naval Group. Torpeda EHWT jest także produktem indyjskim. Pocisk o nazwie własnej Takshak, będący wersją rozwojową torpedy Varunastra, powstał również w Laboratorium Badawczym Systemów Morskich. Wykorzystuje on między innymi nowocześniejszy elektryczny zespół napędowy i system nawigacji inercyjnej z żyroskopami laserowymi. EHWT jest naprowadzana przewodowo, a po zerwaniu kabla w oparciu o wskazania akustycznej głowicy systemu samonaprowadzania.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc