Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

ILA 2022: Ciężkie śmigłowce transportowe w Berlinie

Brytyjski CH-47 Chinook w codziennym pokazie nad terenem wystawowym ILA 2022. Boeing zakłada, że w pierwszej połowie przyszłego roku dojdzie do podpisania umowy LoA w sprawie zamówienia 60 sztuk przez Niemcy. Fot. Luftwaffe

Pomimo formalnego rozstrzygnięcia programu STH przez Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec jeszcze przed Salonem ILA 2022, w Berlinie można było zapoznać się z propozycjami obu producentów ciężkich śmigłowców transportowych – Boeing oraz Lockheed Martin.


Pierwszy z nich sprowadził do stolicy Republiki Federalnej Niemiec seryjny CH-47 Chinook należący do brytyjskich sił zbrojnych. Maszyna wykonywała codzienne loty pokazowe w strefie targów. Oczywiście konfiguracja niemiecka będzie różniła się od prezentowanej – będą to jedne z pierwszych eksportowych śmigłowców CH-47F Block II, a dodatkowo zostaną wyposażone w powiększone zbiorniki paliwa oraz sondę pozwalającą na uzupełnianie paliwa w powietrzu przy pomocy giętkich przewodów tankujących. Według deklaracji przedstawicieli Boeinga, międzyrządowa umowa LoA może zostać zawarta w pierwszej połowie przyszłego roku – to z kolei może oznaczać, że Departament Stanu wyda zgodę na transakcję w ciągu najbliższych miesięcy. Tego typu harmonogram oznacza także przyspieszenie procesu produkcji i wdrożenia do eksploatacji, co wcześniej miało nastąpić w II połowie obecnego dziesięciolecia.

Przypomnijmy, Berlin zdecydował się na ofertę koncernu Boeing ze względu na niższe koszty zakupu, a także rozpowszechnienie wśród sojuszników. Umowa ma objąć 60 śmigłowców, które zastąpią obecnie eksploatowane Sikorsky CH-53G Stallion.

Obok CH-47 Chinook, w Berlinie (kolejny raz) prezentowany jest także jego konkurent – Lockheed Martin CH-53K King Stallion. Obecność w Niemczech pozwala na realizacje kampanii promocyjnej, dotychczas producent zdobył pierwszą umowę eksportową, dzięki której dwanaście śmigłowców tego typu trafi do Izraela (z opcją na sześć kolejnych). O ile sama konstrukcja nie zyskała uznania Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec, tak część komponentów może w przyszłości trafić na niemieckie Chinooki – mowa m.in. o silnikach General Electric T408, które przetestowano już w Stanach Zjednoczonych i które mogą stanowić nowe jednostki napędowe w linii rozwojowej CH-47 Chinook.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc