19 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o rozpoczęciu prób wojskowych wielozadaniowych śmigłowców Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf.
Pierwszy lot wykonano 11 lutego w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Załogę stanowił połączony personel cywilno-wojskowy – dowódcą śmigłowca był pilot doświadczalny koncernu Boeing, a obok niego zasiadł pilot 413. Eskadry Doświadczalnej USAF. Powyższe wydarzenie miało miejsce dwa miesiące od momentu dostarczenia przez Boeinga (głównego realizatora umowy) pierwszego egzemplarza MH-139A Grey Wolf USAF – do końca lutego na Florydzie będą stacjonować cztery wiropłaty powyższego typu.
Łączne zapotrzebowanie US Global Strike Command opiewa na 84 śmigłowce, które zastąpią obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem będzie zabezpieczenie baz rakietowych uzbrojonych w międzykontynentalne pociski balistyczne, a także wsparcie lokalnych służb w misjach poszukiwawczo-ratowniczych w stanach Wyoming, Montana, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska.
W ramach powyższego programu Boeing nawiązał współpracę z włoskim Leonardo, co zaowocowało zaoferowaniem Departamentowi Obrony popularnego śmigłowca AW139 – bazowy płatowiec jest montowany w zakładach Leonardo w Filadelfii, a później trafia do zakładów Boeinga w tym samym mieście w celu doposażenia zgodnie z wymogami zamawiającego. Co ważne, produkcja komponentów dla MH-139A Grey Wolf prowadzona jest w zakładach WSK PZL-Świdnik.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu