Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Fregata rakietowa Admirał Gołowko rozpoczyna próby na dalekiej północy Rosji

Admirał Gołowko sfotografowany jeszcze na Bałtyku w czasie prób stoczniowych. Fot. Curious/forums.airbase.ru

31 marca rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że najnowsza fregata projektu 22350 Admirał Gołowko przybyła do Siewieromorska głównej bazy Floty Północnej, gdzie na poligonach morskich zlokalizowanych na Morzu Barentsa realizować będzie swoje stoczniowe i państwowe próby morskie. W ich trakcie przeprowadzone zostaną testy uzbrojenia wraz z wykonane próbne strzelania rakietowe.

Admirał Gołowko jest trzecią fregatą rakietową projektu 22350 zbudowana przez stocznię Siewiernaja Werf’ z Sankt Petersburga. Jest ona jednak pierwszym okrętem tego typu wyposażonym w pełni rosyjską siłownię. Poprzednie dwie jednostki (Admirał Fłota Sowietskowo Sojuza Gorszkow i Admirał Fłota Kasatonow) mają zainstalowane układy napędowe z zespołami wyprodukowanymi na Ukrainie.

Kontrakt na budowę trzech seryjnych fregat projektu 22350 podpisano 25 marca 2010 r. Dotyczył o jednostek o numerach stoczniowych 922-924, wśród których był przyszły Admirał Gołowko (nr 923), którego stępkę położono 1 lutego 2012 r. Pierwotnie planowano, że jednostka ta zostanie zwodowana w 2015 r., na przeszkodzie stanęła jednak polityka, a konkretnie aneksja Krymu w 2014 r., która spowodowała przerwanie dostaw podzespołów z Ukrainy. Stąd konieczne stało się opanowanie ich samodzielnej produkcji w Rosji.

Według początkowych optymistycznych założeń, próby pierwszych w pełni rosyjskich turbin gazowych typu M90FR, produkowanych przez firmę Saturn miały się rozpocząć w 2015 r., zaś seryjna produkcja na przełomie 2017/2018. Jak to zwykle bywa, rzeczywistość zweryfikowała te plany. Pierwsze całkowicie rosyjskie turbiny gazowe tego typu, przeznaczone dla fregat projektu 22350, zostały dostarczone do stoczni przez Saturna na początku 2019 r., czyli pięć lat po zerwaniu więzi kooperacyjnych z Ukrainą.

Konsekwencją było oczywiście znaczne wydłużenie czasu budowy okrętu, jednak po dostarczeniu ostatniego elementu siłowni prace nabrały nieco szybszego tempa, czego efektem było wytoczenie pod koniec marca 2020 r. fregaty z hali stoczniowej i przetransportowanie jej na dok pływający. Tam realizowano ostatnie prace umożliwiające jej wodowanie, które nastąpiło 22 maja 2020 r. Jednak i wówczas powstały kolejne opóźnienia w programie prac wyposażeniowych, tym razem spowodowane wybuchem pandemii choroby COVID-19. W konsekwencji Admirał Gołowko w pierwsze próby morskie, które realizowane były na Bałtyku wyszedł 27 listopada 2022 r. Przekazanie jednostki WMF FR zaplanowano jest na bieżący rok, czyli ponad 11 lat od chwili rozpoczęcia budowy.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc