10 grudnia Ministerstwo Obrony Finalndii ogłosiło rozstrzygnięcie międzynarodowego postępowania przetargowego HX, którego celem był wybór następcy dla wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18C/D Hornet. Zgodnie z wcześniejszymi, nieoficjalnymi, przeciekami zwycięstwo przyznano korporacji Lockheed Martin, oferującej F-35A Lightning II.
Oferta powyższego producenta pokonała potencjalnych dostawców europejskich oraz koncern Boeing. Zakup ma objąć 64 samoloty wraz z uzbrojeniem, naziemnym osprzętem obsługowym oraz pakietem szkolno-logistycznym. W październiku ubiegłego roku Departament Stanu, autoryzując pakiet eksportowy korporacji Lockheed Martin, wycenił całość na maksymalną kwotę 12,5 mld USD. Jednym z powodów tak wysokiej ceny jest bogaty pakiet uzbrojenia, który obejmował ponad 1000 środków bojowych, w tym bomby GBU-53/B SDB II, zasobniki szybujące AGM-154C JSOW, pociski manewrujące AGM-158B JASSM-ER.
Decyzja rządu fińskiego to kolejny sukces korporacji Lockheed Martin i programu F-35 Lightning II w Europie. Obecnie samoloty tego typu są eksploatowane przez Wielką Brytanię, Włochy, Niderlandy, Norwegię oraz Danię. Dodatkowo kontrakty na ich zakup podpisała Belgia oraz Polska, a w ciągu najbliższych tygodni międzyrządowa umowa na zamówienie samolotów ma zostać podpisana pomiędzy Stanami Zjednoczonymi oraz Szwajcarią. Jak ujawnili pod koniec roku przedstawiciele korporacji Lockheed Martin, kolejnymi państwami Europy, które zdecydują się na F-35 mogą być Grecja, Hiszpania oraz Republika Czeska.
Dotychczas Lockheed Martin, z trzech linii montażu ostatecznego, dostarczył klientom na całym świecie ponad 730 samolotów, które wylatały ponad 460 tys. godzin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
no pacz pan, po przetargu, porównaniu na żywo i tonach analiz wybrali to samo co my bez tego - to ogromny skandal !!!!
Bezpośrednio 4500 ludzi w Finlandii znajdzie zatrudnienie przy offsecie, 1500 dalszych pośrednio, a u nas?
Kompleksowe podejście Finlandii do sprawy a u nas nawet nie zamówiono pakietu uzbrojenia dla polskich F-35 oraz co ciekawe nie zakontraktowano pełnej liczby miejsc szkoleniowych dla naszych pilotów a powinno ich być 32 × 1.5-1.6 współczynnika NATO na samolot czyli mniej więcej ok 50 osób. Trzeba także pamiętać o zapewnieniu sobie umowy i finansowania wieloletniego wsparcia eksploatacji tych maszyn
@Zmech1 - wsparcie eksploatacji jest w naszym przypadku zapewnione do 2030 r. a więc dokładnie tak samo jak dla Finlandii. Natomiast co do rzekomego braku miejsc do szkolenia naszych pilotów, to podaj proszę link do źródła tych rewelacji
Do most zwodzony przez krętaczy co do wsparcia eksploatacji to rzeczywiście ma pan rację, mój błąd ale co do liczby wyszkolonych pilotów to jest info z pierwszej ręki, że tylko 24 pilotów będzie się szkolić w Stanach, którzy następnie jako instruktorzy mają prowadzić szkolenia w kraju a to znacząco opóźni osiągnięcie pełnej gotowości bojowej całej floty F-35, tutaj podaje link, można się doczytać; http://polska-zbrojna.pl/Mobile/ArticleShow/30276