Zaloguj

Ostatnia prosta programu HX w Finlandii

Do końca kwietnia pięciu producentów miało czas na złożenie ofert ostatecznych w programie HX, który ma doprowadzić do zakupu następcy dla obecnie eksploatowanych samolotów Boeing F/A-18C/D Hornet. Fot. Siły Powietrzne Finlandii

29 kwietnia Ministerstwo Obrony Finlandii poinformowało, że pięciu potencjalnych dostawców wielozadaniowych samolotów bojowych złożyło oferty ostateczne. Oznacza to, że program wyboru następców obecnie eksploatowanych samolotów Boeing F/A-18C/D Hornet wkracza w finałową fazę.

Zgodnie z procedurą, w kolejnych tygodniach oferty zostaną przeanalizowane pod kątem wymagań przetargowych – ma to nastąpić na jesieni bieżącego roku. To z kolei ma umożliwić przekazanie rekomendacji rządowi w Helsinkach, który ma wybrać zwycięską ofertę do końca bieżącego roku. Taki harmonogram ma umożliwić podpisanie kontraktu w 2022 roku, a rozpoczęcie dostaw około 2025 roku.

W rywalizacji o ważne zlecenie rywalizują producenci europejscy oraz amerykańscy. Lista obejmuje Dassalt Rafale (Francja), Eurofighter (reprezentowany w Finlandii przez Wielką Brytanię), Saab JAS-39E/F Gripen (Szwecja), Boeing F/A-18E/F Super Hornet (Stany Zjednoczone) oraz Lockheed Martin F-35A Lightning II (Stany Zjednoczone). Część producentów powiązało sprzedaż swoich wyrobów z innymi elementami – m.in. Saab promuje samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, a Boeing maszyny przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler.

Rząd fiński planuje wydać na nowe samoloty bojowe około 9 mld EUR. Część informacji wskazuje, nieoficjalnie, że sporym atutem (pod względem zbicia kosztów) dysponuje koncern Boeing - wybór F/A-18E/F Super Hornet (oraz E/A-18G Growler) może spowodować pojawienie się możliwości wykorzystania już istniejącej w Finlandii infrastruktury naziemnej oraz części urządzeń przeznaczonych do obsługi technicznej.

Co wskazują komentatorzy program HX będzie stanowić ciekawą rywalizację F-35A Lightning II z konkurentami oraz procedurami – ze względu na swój neutralny status Finlandia może nie dopuścić możliwości transferu danych eksploatacyjnych do globalnych hubów informatycznych systemu ODIN. To zaś może ograniczyć szanse tego samolotu, gdyż trudno wyobrazić sobie zgodę amerykańskiej administracji na przyznanie Finlandii wyjątkowych względów.

 

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 comments on “Ostatnia prosta programu HX w Finlandii”

  1. Tak się powinno przeprowadzać zakupy samolotów wielozadaniowych jak to ma miejsce w Finlandii a nie tak jak u nas pozyskanie praktycznie z tzw. półki bez szczegółowego porównania wielu ofert.

  2. No cóż, Finowie pokazali jak się przeprowadza w sposób profesjonalny procedurę wyboru samolotów bojowych uwzględniającą potrzeby własnej obronności oraz potrzeby własnego przemysłu !!! Da się ? Da się !!!

  3. Eurofighter natomiast chce zakasować konkurencję ofertą współpracy przemysłowej przeszli samych siebie płatowiec, silnik.
    Naturalnie bardzo kusi Boeing zmiana Horneta na Super Horneta /Growlera.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc