Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Fincantieri zwodowała okręt wsparcia logistycznego Atlante

Fot. Fincantieri

18 maja w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia odbyła się ceremonia wodowania jednostki wsparcia logistycznego LSS Atlante.

Atlante jest drugą tego typu jednostką zbudowaną dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej, natomiast pierwszy okręt - Vulcano - był dostarczony przez Fincantieri w 2021 roku. Atlante zostanie dostarczony Marina Militare w 2025 roku.

Kontrakt na budowę Atlante zawarło tymczasowe konsorcjum Raggruppamento Temporaneo di Impresa, kierowane przez grupę stoczniową Fincantieri, z OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia), reprezentującą rząd włoski. Wartość kontraktu to ok. 410 mln EUR. Kwota ta obejmuje koszt systemu walki. Zamówienie dotyczy również zapewnienia wsparcia przez pierwszych dziesięć lat eksploatacji zaopatrzeniowca, z podziałem na logistykę i wsparcie eksploatacyjne.

Okręt łączy możliwość transportu i transferu na inne jednostki będące w ruchu ładunków płynnych (olej napędowy, paliwo lotnicze, woda słodka) i stałych (części zamienne, żywności i amunicja) oraz wykonywania na morzu napraw i prac konserwacyjnych innych okrętów. System walki ograniczony jest do zdolności dowodzenia i kontroli (C2) w scenariuszach taktycznych, łączności i użycia nieśmiercionośnych, odstraszających systemów obronnych (akustycznych i świetlnych). LSS jest również przygotowany do instalacji bardziej złożonych systemów samoobrony, w tym uzbrojenia kinetycznego, jak też systemów walki elektronicznej.

Oprócz zadań statutowych (zaopatrywanie okrętów na morzu), jednostki te będą mogły być wykorzystywane w sposób komplementarny do zastosowań niemilitarnych, takich jak niesienie pomocy humanitarnej oraz wsparcia w przypadku klęsk żywiołowych. LSS (ang. Logistic Support Ship, wł. Unità di supporto logistico) jest wyposażony w szpital i zaplecze sanitarne o powierzchni około 800 metrów kwadratowych, w skład którego wchodzą: dwie sale operacyjne, pracownia radiologii, gabinet stomatologiczny, gabinet ginekologiczny, dwie izby przyjęć, pracownia diagnostyki klinicznej, bank krwi, gabinet intensywnej terapii, gabinet tomografii komputerowej i gabinet leczenia oparzeń.

LSS ma 193 m długości, osiąga prędkość maksymalną ok. 20 węzłów, załogę stanowi 235 osób. Okręt może dostarczać wodę pitną na ląd dla ok. 6000 osób, elektrownia okrętowa ma zdolność zasilania w energię elektryczną o mocy 2500 kW odbiorników na lądzie. Jednostka ma też możliwość zaokrętowania do 28 modułów ISO, w tym mieszkalnych i służby zdrowia, jest przygotowana do udziału w operacjach podnoszenia obiektów z dna morskiego przy użyciu dwóch 30-tonowych żurawi oraz działania jako baza akcji ratowniczych i wspierania ich przy użyciu dwóch śmigłowca.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc