Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Fincantieri rozpoczęła budowę drugiego „logistyka” dla Marina Militare

Fot. Fincantieri

Atlante, tak będzie nazywał się okręt wsparcia logistycznego, którego budowę dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej rozpoczęto od cięcia blach 28 czerwca w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia.

Jednostka zostanie dostarczona Marina Militare w 2025 roku. Wartość kontraktu wynosi około 410 mln EUR, wliczając w to system bojowy. W opcji jest jeszcze trzeci okręt wsparcia logistycznego (wł. Unità di supporto logistico, częściej używana jest klasyfikacja anglojęzyczna LSS – Logistic Support Ship).

W ramach wieloletniego programu na rzecz obronnych zdolności morskich (tzw. Prawo morskie) Fincantieri buduje obecnie siedem wielozadaniowych morskich okrętów patrolowych (PPA) oraz śmigłowcowiec (LHD) Trieste. Ponadto w 2021 roku grupa dostarczyła prototypowego LSS Vulcano. Projekt tych udanych okrętów został też zaadaptowany przez francuską marynarkę wojenną w celu zdefiniowania programu FLOTLOG, serii jednostek BRF dla Marine nationale.

Okręt wsparcia logistycznego typu Vulcano ma wyporności pełną 27 200 ton przy wymiarach 193×27,2×8,4 m. Jest przeznaczony do transportu materiałów pędnych, wody, prowiantu, amunicji, części zamiennych, jak również będzie mógł działać jako baza warsztatowa oraz pełnić funkcję zaplecza medycznego. Jest bowiem wyposażony w szpital standardu Role-2LM, w skład którego wejdą m.in. sale do intensywnej terapii dla 17 obłożnie chorych lub ciężko rannych, sala operacyjna, gabinety radiologiczny, stomatologiczny i analiz oraz inne zaplecze specjalistyczne. Okręt może też zapewniać wodę pitną instalacjom lądowym i zasilać brzegowe odbiorniki w energię elektryczną o mocy 2500 kW.

LSS może przekazywać ładunki na inne jednostki w ruchu z użyciem czterech burtowych stanowisk RAS i jednego rufowego. Zabiera do 6700 m3 paliwa okrętowego, 3700 m3 nafty lotniczej, 800 m3 wody słodkiej i 220 ton amunicji. Ponadto możliwe jest zaokrętowanie do ośmiu kontenerowych modułów mieszkalnych bądź medycznych.

Napęd skonfigurowano w układzie CODLAD. Składa się dwóch silników wysokoprężnych MAN 20V32/44CR o mocy po 11,7 MW i dwóch silników elektrycznych Magneti Marreli o mocy po 1,5 MW, napędzających dwie śruby nastawne. W związku z koniecznością zapewnienia możliwości podawania prądu na ląd, okręt wyposażono w cztery agregaty prądotwórcze MAN 6L27/38 o mocy po 1,98 MW. Prędkość maksymalna wynosi ok. 20 węzłów. Załogę tworzy 235 ludzi, w tym personel specjalistyczny.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc