Atlante, tak będzie nazywał się okręt wsparcia logistycznego, którego budowę dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej rozpoczęto od cięcia blach 28 czerwca w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia.
Jednostka zostanie dostarczona Marina Militare w 2025 roku. Wartość kontraktu wynosi około 410 mln EUR, wliczając w to system bojowy. W opcji jest jeszcze trzeci okręt wsparcia logistycznego (wł. Unità di supporto logistico, częściej używana jest klasyfikacja anglojęzyczna LSS – Logistic Support Ship).
W ramach wieloletniego programu na rzecz obronnych zdolności morskich (tzw. Prawo morskie) Fincantieri buduje obecnie siedem wielozadaniowych morskich okrętów patrolowych (PPA) oraz śmigłowcowiec (LHD) Trieste. Ponadto w 2021 roku grupa dostarczyła prototypowego LSS Vulcano. Projekt tych udanych okrętów został też zaadaptowany przez francuską marynarkę wojenną w celu zdefiniowania programu FLOTLOG, serii jednostek BRF dla Marine nationale.
Okręt wsparcia logistycznego typu Vulcano ma wyporności pełną 27 200 ton przy wymiarach 193×27,2×8,4 m. Jest przeznaczony do transportu materiałów pędnych, wody, prowiantu, amunicji, części zamiennych, jak również będzie mógł działać jako baza warsztatowa oraz pełnić funkcję zaplecza medycznego. Jest bowiem wyposażony w szpital standardu Role-2LM, w skład którego wejdą m.in. sale do intensywnej terapii dla 17 obłożnie chorych lub ciężko rannych, sala operacyjna, gabinety radiologiczny, stomatologiczny i analiz oraz inne zaplecze specjalistyczne. Okręt może też zapewniać wodę pitną instalacjom lądowym i zasilać brzegowe odbiorniki w energię elektryczną o mocy 2500 kW.
LSS może przekazywać ładunki na inne jednostki w ruchu z użyciem czterech burtowych stanowisk RAS i jednego rufowego. Zabiera do 6700 m3 paliwa okrętowego, 3700 m3 nafty lotniczej, 800 m3 wody słodkiej i 220 ton amunicji. Ponadto możliwe jest zaokrętowanie do ośmiu kontenerowych modułów mieszkalnych bądź medycznych.
Napęd skonfigurowano w układzie CODLAD. Składa się dwóch silników wysokoprężnych MAN 20V32/44CR o mocy po 11,7 MW i dwóch silników elektrycznych Magneti Marreli o mocy po 1,5 MW, napędzających dwie śruby nastawne. W związku z koniecznością zapewnienia możliwości podawania prądu na ląd, okręt wyposażono w cztery agregaty prądotwórcze MAN 6L27/38 o mocy po 1,98 MW. Prędkość maksymalna wynosi ok. 20 węzłów. Załogę tworzy 235 ludzi, w tym personel specjalistyczny.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu