13 listopada br. podczas konferencji Seminário Nacional de Defesa dowódca Sił Powietrznych Brazylii (FAB, Força Aérea Brasileira) zaprezentował nowy projekt firmy Embraer – samolot STOUT (Short Take-Off Utility Transport).
Porozumienie między siłami powietrznymi a producentem odnośnie wspólnych prac nad nowym samolotem zostało podpisane w grudniu 2019 r. Nie podano planowanych terminów oblotu prototypu lub wejścia STOUT do służby.
Konstrukcja jest opracowywana na podstawie wymagań wojskowych – ma być to lekki samolot transportowy krótkiego startu i lądowania, zbliżony rozmiarami do pasażerskiego modelu EMB-120 Brasilia (długość i rozpiętość rzędu 20 m). Napęd ma stanowić kombinacja silników turbośmigłowych i elektrycznych. Wewnętrzne jednostki turbośmigłowe mają napędzać umieszczone na końcach skrzydła silniki elektryczne (silnik nr 2 będzie zasilał zewnętrzny nr 4 na przeciwległym skrzydle, a nr 3 – nr 1).
Wśród zakładanych parametrów samolotu jest przewożenie 30 pasażerów lub 24 spadochroniarzy, zdolność do operacji w trudnych warunkach terenowych z krótkich nieutwardzonych dróg startowych oraz zasięg lotu rzędu 2450 km z ładunkiem o masie 3000 kg. Płatowiec ma zostać wyposażony w tylną rampę ładunkową, wykorzystywaną m.in. do desantowania spadochroniarzy lub palet z ładunkami. Ponadto jest planowana wersja pasażerska i dyspozycyjna.
STOUT miałyby zastąpić w przyszłości używane obecnie przez Siły Powietrzne Brazylii samoloty turbośmigłowe C-95 Bandeirante (łącznie ponad 60 szt. transportowych, patrolowych i rozpoznawczych) oraz C-97 Brasilia (18 szt.).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Milenium to konkurecja dla C-130, logiczne jest stworzenie alternatywy dla dominującego duetu C-295/C-27J Spartan, Embraer ostro chce wyjść na rynek, bravo im większa konkurecja tym lepiej