22 czerwca do bazy morskiej Royal Australian Navy HMAS Stirling w pobliżu Perth na zachodnim wybrzeżu Australii zawinął okręt zaopatrzeniowy HMAS Stalwart (A304) - drugi i jednocześnie ostatni przedstawiciel typu Supply, zamówiony przez rząd tego kraju w hiszpańskim koncernie stoczniowym Navantia.
Tym samym jednostka zakończyła rejs dostawczy z Hiszpanii, który rozpoczął się 20 maja. Zgodnie z planem ma ona bazować właśnie na zachodnim wybrzeżu Australii i wspierać inne jednostki. Obecnie upubliczniony harmonogram zakłada, że formalna uroczystość przekazania użytkownikowi nastąpi 31 sierpnia bieżącego roku, natomiast wcielenie do służby zaplanowano zbiornikowiec paliwowy okręt zaopatrzeniowy HMAS Sirius (O266), mający cywilne korzenie.
Para wielozadaniowych jednostek zaopatrzeniowych (klasyfikacji AOR - Auxiliary Oiler Replenishment) typu Supply została zamówiona w wyniku postępowania przetargowego w maju 2016 roku. Kontrakt miał wartość 642 mln AUD w ramach projektu Sea 1654 Phase 3. Konstrukcyjnie bazują na hiszpańskim okręcie Cantabria (A15). Mogą transportować zarówno paliwa, a także wodę pitną, ładunki suche, amunicję czy części zamienne. Mają stanowić ważny element Royal Australian Navy wspierając liczne operacje ekspedycyjne poza wodami terytorialnymi.
Pierwszy z okrętów, HMAS Supply (A195), został wprowadzony do służby 10 kwietnia bieżącego roku. Jego portem macierzystym jest Sydney, na wschodnim wybrzeżu kraju. Budowa obu okrętów była jednym z trzech sukcesów koncernu Navantia na rynku australijskim, wcześniej udało się zdobyć kontrakty na dwa wielozadaniowe okręty desantowe-doki typu Canberra oraz trzy niszczyciele rakietowe typu Hobart.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu