5 marca Agencja Zamówień Obronnych Królestwa Szwecji (Försvarets Materialelverk, FMV) zamówiła kolejne systemy przeprawowe GDELS-Bridge Systems M3 dla szwedzkich wojsk lądowych.
O zamówieniu poinformowała kilka dni później spółka General Dynamics European Land Systems (europejska filia amerykańskiej korporacji General Dynamics Land Systems). Zamówienie obejmuje dziewięć zestawów promów M3 z czasem dostawy w latach 2025‒2027. Wartość zamówienia to 400 mln SEK, czyli ok. 35,7 mln EUR. Kontrakt zawarto w ramach wykorzystania opcji do kontraktu z czerwca 2022 r., kiedy FMV zamówiła w GDELS 16 zestawów przeprawowych M3. Tym samym łącznie Szwecja otrzyma 25 promów.
Jonas Lotsne, szef pionu wojskowego w FMV, stwierdził, że „to bardzo dobrze, że Szwecja skorzystała z tej opcji”. Ocenił, że „oznacza to, że w razie wojny oddziały wojsk lądowych otrzymają mobilny, łatwy w montażu system przeprawowy dla więcej niż jednej brygady wcześniej, niż sądzono, że to możliwe”. Dodał, że „równocześnie Szwecja stanie się w tym okresie największym kontrahentem GDELS [w obszarze sprzętu przeprawowego – przyp. red.], co oznacza wyższy priorytet w produkcji”. W Szwecji M3 otrzyma oznaczenie Amfibiebro 400.
M3 to mostowo-promowy system amfibijny, bazujący na kołowych pojazdach w układzie 4×4, zintegrowanych z elementami mostu (lub promu). Maksymalna nośność systemu to MLC85 dla pojazdów gąsienicowych i MLC 130 dla pojazdów kołowych. Budowa przeprawy o długości 100 m trwać ma ok. 10 minut. Producent zaleca tworzenie z modułów (tworzonych przez poszczególne pojazdy) przepraw o długości do 300 m, lecz w 2016 r. podczas ćwiczeń Anakonda 2016 niemieccy i brytyjscy saperzy za pomocą M3 postawili na Wiśle przeprawę o długości ok. 360 m.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu