Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Długa przyszłość przed V-22 Osprey

Fot. Łukasz Pacholski

1 maja szef biura ds. samolotów transportowych pionowego startu i lądowania Bell/Boeing V-22 Osprey w Departamencie Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że maszyny (po modernizacji) mogą być eksploatowane przynajmniej do 2070 roku.

Tego typu deklaracja padła podczas konferencji dotyczącej rozwoju Korpusu Piechoty Morskiej, która odbywała się w Waszyngtonie. Zgodnie z informacjami, potencjał konstrukcji jest nieograniczony. Kluczem do kontynuacji programu jest modernizacja wyposażenia pokładowego. Pierwszy projekt, VeCToR ma dotyczyć unowocześnienia systemów kabiny pilotów – zgodnie z harmonogramem ma rozpocząć się w 2026 roku, a sam proces zostać zrealizowany w latach 2032-42. Dzięki temu wyeliminowane zostaną komponenty pochodzące z końca XX wieku, które już dziś są uznawane za przestarzałe. Dodatkowo Departament Obrony zakłada zastosowanie technologii już dostępnej na rynku.

Dodatkowo specjaliści użytkownika rozpoczęli już prace analityczne nad kolejnym projektem, ReVAMP, który ma formalnie rozpocząć się w 2036 roku, a samoloty mają być poddawane zabiegom w latach 2042-2050. Według obecnej koncepcji ma on obejmować m.in. wymianę skrzydeł oraz układu napędowego, a także agregatów, które mogą być wówczas przestarzałe. Co ważne, prace nie powinny koncentrować się na samym kadłubie, gdyż (jak wskazują dotychczasowe doświadczenia i badania zmęczeniowe) jego żywotność jest nieograniczona.

Poza tym, w bliższym okresie czasu, niewykluczone jest przeprojektowanie układu przekładni, które dziś stanowią główny problem eksploatacyjny.

Samoloty transportowe pionowego startu i lądowania Bell/Boeing V-22 Osprey stanowią jeden z kluczowych środków transportu Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo niewielkie partie zamówiono dla US Air Force (CV-22 dla wsparcia sił specjalnych) oraz US Navy (CMV-22B, który służy jako element systemu wsparcia logistycznego dla grup bojowych lotniskowców). Dodatkowo jedyny użytkownik eksportowy – Japonia – zamówiła siedemnaście egzemplarzy w konfiguracji transportowej.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc