Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy zmodyfikowany CV-22 Osprey wrócił do jednostki operacyjnej

Pierwszy CV-22 Osprey powrócił do jednostki operacyjnej po zakończonej modyfikacji układu gondoli silników. Fot. USAF

7 stycznia 27. Skrzydło Działań Specjalnych US Air Force poinformowało, że do bazy lotniczej Cannon w stanie Nowy Meksyk powrócił pierwszy egzemplarz samolotu transportowego pionowego startu i lądowania Bell/Boeing CV-22 Osprey po zakończonej modyfikacji układu gondoli silników.


Pierwszy egzemplarz trafił do zakładów Bell Textron w Amarillo w stanie Teksas 21 września 2021 roku. Program modyfikacji ma na celu ograniczenie kosztów eksploatacji oraz pracochłonności obsługi. Obecnie około 60% czasu planowych obsług technicznych poświęcona jest właśnie na gondole – próby na egzemplarzu V-22 Osprey realizowano w drugiej połowie 2021 roku, był to samolot należący do US Marine Corps. Zgodnie z planami, modyfikacje ma przejść cała flota CV-22 Osprey należąca do US Air Force – pierwszy kontrakt (zawarty w grudniu 2020 roku) obejmował dziewięć kompletów. 16 listopada 2021 roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz Bell Textron podpisali umowę w sprawie kontynuacji modyfikacji, która obejmie piętnaście kolejnych zestawów. Program, według obecnego harmonogramu, ma zostać zrealizowany do czerwca 2025 roku.

Dotychczas flota samolotów V-22 Osprey należących do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz jedynego klienta eksportowego - Sił Samoobrony Japonii - spędziła w powietrzu ponad 600 tys. godzin. Spora część zrealizowano w czasie działań bojowych, m.in. CV-22 Osprey są zaangażowane w liczne operacje specjalne na obszarach walk nieregularnych.

Wieloletnie doświadczenie w eksploatacji i rozwoju konstrukcji samolotów V-22 Osprey zaowocowała nowym projektem – V-280 Valor. Jest on proponowany Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych w programie FLRAA, który zakłada wybór następcy dla UH-60 Black Hawk w armii amerykańskiej. Co ciekawe zespół badawczo-doświadczalny V-280 Valor otrzymał nagrodę Jamesa S. McDonnella za doskonałe osiągnięcia w zakresie inżynierii lotniczej. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie inżynierii lotniczej.

V-280 Valor jest jednym z dwóch znajdujących się w finale programu FLRAA. W przypadku zwycięstwa Bell Textron ma możliwość wyprodukowania kilkuset egzemplarzy tylko na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo możliwości konstrukcji budzą zainteresowanie innych rodzajów amerykańskich sił zbrojnych oraz potencjalnych klientów eksportowych. Dzięki zastosowaniu układu samolotu pionowego startu i lądowania V-280 charakteryzuje się wysoką prędkością przelotową oraz zasięgiem. Obok samej sprzedaży Bell Textron poszukuje także partnerów przemysłowych, którzy mogliby dołączyć do programu - może to być okazją dla krajowego (polskiego) sektora lotniczego. Ważnym elementem procedury jest jednak skierowanie do rządu Stanów Zjednoczonych Letter of Interest w powyższej sprawie. W opinii przedstawicieli Bell Textron, współpraca przemysłowa w ramach Future Vertical Lift jest jak najbardziej możliwa, a szanse na udział w programie z odpowiednim pakietem korzyści dla polskiego przemysłu, może też zwiększyć decyzja polskiego rządu o zakupie na potrzeby Sił Zbrojnych obecnie produkowanych śmigłowców bojowych amerykańskiego producenta.

 

 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc