7 grudnia na stronach przetargowych amerykańskiej administracji federalnej opublikowano informację o uruchomieniu negocjacji w sprawie zawarcia nowej, wieloletniej, umowy produkcyjnej na wielozadaniowe śmigłowce rodziny Lockheed Martin H-60 Black Hawk.
Jak wskazuje upubliczniona dokumentacja, oferty mogą być składane do 6 stycznia 2024 roku. Biorąc pod uwagę fakt, że jedynym podmiotem, który dysponuje prawami do produkcji tego typu wiropłatów jest korporacja Lockheed Martin można założyć, że zamawiający może spodziewać się jednej oferty. Zgodnie z deklaracjami, umowa ma obejmować dostawy od lipca 2028 roku do czerwca 2033 roku. Minimalna liczba zamówionych śmigłowców ma wynosić 60 sztuk, a maksymalna 255. Departament Obrony nie wskazuje czy kupowane maszyny będą trafiać do jednostek armii amerykańskiej czy też będą eksportowane poprzez procedurę FMS.
Powyższa inicjatywa może zaskakiwać. W czerwcu 2022 roku Lockheed Martin oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisali 10. wieloletnią umowę produkcyjną na UH-60M/HH-60M Black Hawk (120 seryjnych z opcją na 135 kolejnych), które miały być dostarczane do końca czerwca 2027 roku. Wówczas zakładano, że wobec rozstrzygnięcia programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) większość funduszy będzie skierowana właśnie na uruchomienie produkcji seryjnej i wdrożenie do linii jak największej liczby samolotów transportowych pionowego startu i lądowania Bell V-280 Valor.
Jak wskazuje część analiz, zaawansowane V-280 Valor nie będą w stanie (choćby ze względów operacyjno-finansowych) zastąpić części floty UH-60 Black Hawk w strukturach amerykańskich sił zbrojnych oraz klientów eksportowych. Tylko Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zakłada, że wiropłaty tego typu będą eksploatowane przynajmniej do lat 70. XXI wieku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu