25 lipca, w czasie konferencji AirVenture 2023 odbywającej się w Oshkosh w Stanach Zjednoczonych przedstawiciele firmy Catalina Aircraft poinformowali o starcie programu budowy nowej generacji łodzi latających Catalina.
Projekt Catalian II NGAA (Next Generation Amphibious Aircraft) ma bazować na certyfikacie łodzi latającej Catalina, który został nabyty przez przedsiębiorstwo Catalina Aircraft. Jednocześnie producent zapoczątkował kampanię promocyjną, która ma na celu zdobycie zamówień – według analiz mają one spływać zarówno z rynku cywilnego oraz militarnego i służb bezpieczeństwa. Poza odmianą załogową producent rozważa budowę wersji bezzałogowej. Dostawy mogą rozpocząć się w 2029 roku.
W przypadku zadań militarnych bądź bezpieczeństwa Catalina II NGAA ma mieć możliwość pełnienia zadań przeciwpożarowych, patrolowych, poszukiwawczo-ratowniczych, wsparcia humanitarnego oraz transportowych. W zależności od konfiguracji ma dysponować możliwością zabrania do 30 żołnierzy lub ładunku wewnętrznego o masie 7300 kg. Podskrzydłowe pylony mają mieć możliwość zabrania uzbrojenia podwieszanego bądź dodatkowego wyposażenia o masie do 1200 kg.
Zgodnie z obliczeniami, militarna wersja samolotu Catalina II NGAA, ma charakteryzować się maksymalną masą startową do 18200 kg i możliwością operowania z powierzchni wody przy stanie morza 3. Zapas paliwa ma umożliwić wykonywanie lotów o długości ponad 19 godzin. Zgodnie z deklaracjami, wyposażenie elektroniczne ma składać się z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Legendarne łodzie latające Consolidated Aircraft Catalina były produkowane w latach 1936-45. W tym czasie zbudowano 3308 egzemplarzy, które były eksploatowane przez siły zbrojne wielu państw podczas II wojny światowej. Ich głównymi zadaniami były loty patrolowo-rozpoznawcze nad obszarami morskimi oraz misje poszukiwawczo-ratownicze. Obecnie niewielka liczba maszyn jest wykorzystywana przez użytkowników cywilnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu