8 sierpnia rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, ppłk Marek Chmiel, w odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych poinformował, że doszło do podpisania umowy na PDM samolotu Lockheed Martin C-130E Hercules o numerze taktycznym 1501.
Realizatorem prac będą należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Umowa została zawarta 15 czerwca. Jak wskazał rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ, mowa o egzemplarzu nr 1501. Według obliczeń, biorąc pod uwagę amerykańskie instrukcje dotyczące eksploatacji samolotów C-130E/H Hercules, okres międzyremontowy dla powyższego egzemplarza upłynął na przełomie kwietnia i maja br. – według danych pochodzących z ogólnodostępnych aplikacji pozwalających na śledzenie ruchu lotniczego, ostatni lot 1501 miał miejsce w marcu bieżącego roku. Obecnie brak informacji o miejscu realizacji obsługi PDM – może ona mieć miejsce na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A, ,gdzie znajduje się przygotowana infrastruktura obsługowo-techniczna bądź w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu, gdzie 1501 przechodził swój pierwszy (polski) PDM w przeszłości.
Upublicznione, przez IWSZ oraz DGRSZ, informacje nie wskazują jednocześnie czy prace obsługowe PDM będą obejmować także kolejne cztery samoloty C-130E Hercules – biorąc pod uwagę czas, stosowne decyzje mogą zapaść za kilkanaście miesięcy. Średni nalot roczny całej floty wynosi około 1000 godzin (czyli średnio 200 na egzemplarz), a według deklaracji WZL Nr 2 S.A. ich bezpieczna eksploatacja byłaby możliwa do około 2040 roku.
Według nieoficjalnych danych, pozostała czwórka będzie eksploatowana do czasu wyczerpania resursów międzyremontowych (w przypadku egzemplarza 1505 oznacza to II połowę 2026 roku), a ich miejsce będą zastępować przekazywane przez Stany Zjednoczone C-130H Hercules. Pojedynczy C-130E (1501) miał być eksploatowany w okresie przejściowym, do czasu osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej przez flotę C-130H.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
moim zdaniem lepiej mieć 10 sprawnych Herkulesów niż 5 - a koszt PDM znowu nie tak wielki
PS. E można przebazować do Krakowa do skakania dla 6BPD
Stoi w wzl 2. I już jest w trakcie remontu.