30 września w bazie lotniczej Waddington w Wielkiej Brytanii odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji ostatnich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3D Sentry, które były eksploatowane przez Royal Air Force. Obecnie brytyjskie lotnictwo oczekuje na dostawę ich następców.
Brytyjczycy zamówili, w 1987 roku, siedem samolotów E-3D Sentry, których dostawy rozpoczęły się w 1991 roku. W ciągu 30 lat cała flota była intensywnie eksploatowana w ramach operacji narodowych, a także sojuszniczych. W ramach tych ostatnich brytyjskie E-3D Sentry uczestniczyły w operacjach na Bliskim i Środkowym Wschodzie, Karaibach oraz Afryce Północnej. Proces wycofywania rozpoczął się w 2009 roku, kiedy zaprzestano eksploatacji pierwszego samolotu - posłużył jako źródło części zamiennych dla pozostałej floty. Kolejne zaczęto wycofywać w marcu 2019 roku. Wielka Brytania jest pierwszym użytkownikiem E-3 Sentry, które zakończył ich eksploatację. Obecnie pozostają w linii w Stanach Zjednoczonych, Francji, Arabii Saudyjskiej oraz konsorcjum państw NATO.
W przypadku Brytyjczyków, 8. Eskadra RAF rozpocznie proces przezbrajania oraz przebazowania. RAF ma otrzymać trzy samoloty Boeing E-7 Wedgetail, które będą bazować w bazie Lossiemouth. Ten zabieg pozwoli na ograniczenie kosztów, obecnie powyższe lotnisko jest już domem dla samolotów patrolowych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon, które podobnie jak E-7 bazują konstrukcyjnie na komercyjnym modelu Boeng 737NG.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu