3 października minister obrony Wielkiej Brytanii potwierdził wcześniejsze doniesienia prasowe o rozmowach z koncernem Boeing w sprawie możliwości zakupu dla RAF samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7 Wedgetail.
Nowe maszyny, w liczbie pięciu-sześciu sztuk, miałyby zastąpić obecnie eksploatowane samoloty Boeing E-3 Sentry. Powyższy krok ma związek z rosnącymi kosztami eksploatacji tych maszyn, które bazują na samolotach pasażerskich Boeing 707, do których coraz trudniej o części zamienne. Co ważne, Brytyjczycy rozmawiają także z Australią odnośnie doświadczeń eksploatacyjnych związanych z E-7. RAAF wykorzystuje maszyny od kilku lat, w tym operacyjnie na Bliskim Wschodzie.
Co ważne, zakup E-7 pozwoliłby na zacieśnienie współpracy z Australią, a także poszczególnymi jednostkami RAF. Wedgetail bazuje bowiem konstrukcyjnie na samolocie pasażerskim 737NG, który stanowi także bazę dla maszyn patrolowych bazowania lądowego P-8A Poseidon zakupionych już przez Brytyjczyków. Dokupienie kolejnych 737 ograniczyłoby koszty i logistykę.
Dotychczas samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7 Wedgetail zostały zakupione przez Australię, Republikę Korei oraz Turcję. Dodatkowo Boeing prowadzi działania marketingowe w innych częściach świata, co może skutkować kolejnymi kontraktami eksportowymi.
(ŁP) | Foto: RAAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu