22 lipca media amerykańskie, w oparciu o dane Departamentu Obrony, poinformowały, że osiągnięto porozumienie z Boeingiem w sprawie realizacji zamówienia samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail na potrzeby US Air Force.
Długie negocjacje trwały od lutego ubiegłego roku, kiedy podpisano umowę ramową w sprawie dostawy pierwszych dwóch maszyn tego typu. Mają być traktowane jako prototypowe i jednocześnie reprezentować standard seryjny. Jednym z powodów tego typu sytuacji była kwestia zmian konfiguracji zgodnie z wymaganiami USAF. Jak wskazują przedstawiciele Departamentu Obrony, okazały się sporym (i niemiłym) zaskoczeniem.
Szczegóły porozumienia nie są znane. Być może zostaną częściowo upublicznione przy okazji podpisania kolejnej umowy, co jest zaplanowane do końca sierpnia. Docelowe zapotrzebowanie USAF obejmuje 26 samolotów, które zastąpią obecnie eksploatowane Boeing E-3 Sentry.
E-7A Wedgetail bazuje na komercyjnym samolocie pasażerskim Boeing 737-700ER. Kluczowym elementem jest stacja radiolokacyjna Northrop Grumman MESA umieszczona w owiewce nad kadłubem. Pozwala na obserwację przestrzeni powietrznej w promieniu 360 stopni. Dotychczas Boeing dostarczył czternaście seryjnych E-7 do klientów eksportowych – Australii, Republiki Korei oraz Turcji. Obecnie trzy maszyny są przygotowywane dla Wielkiej Brytanii, której rząd planuje rozszerzyć umowę o dwa kolejne egzemplarze. Innym użytkownikiem będzie NATO, które w ramach programu AFSC ma zakupić (w I fazie) sześć egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu