18 listopada na terenie lotniska w Melsbroek w Belgii odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji i przekazania nowemu użytkownikowi pierwszego samolotu dyspozycyjnego Embraer ERJ-145, który zakończył służbę w lotnictwie wojskowym tego kraju.
Zgodnie z planami cztery samoloty (po dwa Embraer ERJ-135 oraz ERJ-145) zostaną wycofane do 23 grudnia bieżącego roku. Już w grudniu 2019 roku zostały sprzedane cywilnemu operatorowi Regourd Aviation, który świadczy usługi leasingu samolotów liniom lotniczym bądź transportu personelu na rzecz konkretnych firm i osób prywatnych na terenie Afryki oraz Europy.
Następcami dla czterech Embraerów są dwa odrzutowe samoloty dyspozycyjne Dassault Falcon 7X, które zostały wyleasingowane przez Ministerstwo Obrony Belgii na okres dwunastu lat (kwota 124 mln euro). Oba zostały dostarczone użytkownikowi w okresie kwiecień-sierpień 2020 roku.
Embraery służyły do transportu belgijskich ważnych osobistości, a także personelu dowództwa NATO. Dodatkowo pełniły zadania transportu belgijskich żołnierzy w czasie różnych wydarzeń. W ostatnich latach Belgowie przeprowadzili program modernizacji lotnictwa, który objął także flotę maszyn transportowo-dyspozycyjnych. Obok Dassault Falcon 7X wyleasingowano wąskokadłubowy samolot pasażerski Airbus A321. Ich uzupełnieniem będzie siedem Airbus A400M Atlas, a także możliwość przewozu personelu w szerokokadłubowych samolotach transportowo-tankujących A330MRTT międzynarodowej jednostki MMU.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu