Turacka firma Byakar Makina ujawniła rysunek koncepcyjny bezzałogowego samolotu bojowego (UCAV) nazwanego MIUS (turecki akronim od: Narodowy Bezzałogowy System Powietrzny).
MIUS ma być jednosilnikowym, odrzutowym samolotem bezzałogowym o konstrukcji o obniżonej wykrywalności radarowej. Rysunek przedstawia samolot w układzie kaczki, bez stateczników poziomych, z canardami i dwoma statecznikami pionowymi odchylonymi na zewnątrz od osi podłużnej. Wloty powietrza do silnika usytuowane są obu stronach przedniej części kadłuba. MIUS ma przenosić uzbrojenie w centralnej komorze kadłubowej oraz ewentualnie na pylonach podskrzydłowych.
Prototyp samolotu MIUS ma zostać oblatany w roku 2023. Producent jak na razie nie ujawnił specyfikacji technicznej MIUS. Ogólnie samolot ma rozwijać prędkości poddźwiękowe, chociaż producent zapowiada, że będzie również zdolny do przekraczania bariery dźwięku. Szacuje się, że masa startowa samolotu będzie wynosić 3500–4500 kg. MIUS ma mieć możliwość przenoszenia ładunków o masie 1500 kg. W jego arsenale mają znaleźć się pociski powietrze-powietrze oraz manewrujące pociski powietrze-ziemia. Do głównych zadań samolotu będzie należało wykonywanie zadań bliskiego wsparcia z powietrza oddziałów naziemnych (CAS), niszczenie systemów obrony przeciwlotniczej (SEAD), jak również zwalczanie samolotów przeciwnika. Według producenta MIUS ma być zoptymalizowany do wykonywania agresywnych manewrów, co umożliwi mu prowadzenie walk powietrznych.
Samolot ma być wyposażony w system sztucznej inteligencji (AI) pozwalający mu na pół-autonomiczne i autonomiczne wykonywanie zadań, jak również operowanie we wspólnych formacjach zarówno z platformami załogowymi jak i bezzałogowymi.
Niewykluczone, że w przyszłości MIUS zostanie również przystosowany do operowania z pokładu będącego w budowie tureckiego okrętu desantowego TCG Anadolu (L400). Okręt, z którego pierwotnie miały operować myśliwce skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II, wyposażony jest w rampę startową.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ja widzę tureckiego Loyal wingman, my musimy taki samolot zbudować na swoje potrzeby.
Obecny MON ma nadzieję na Harpi Szpon przy pomocy Amerykanów,jak się skończy, zakup z półki pewnie.
Turcja przy pomocy Ukrainy(na pewno w to wejdą świetnie współpracuje im się z Turkami przy bezpilotowcach) zbudują coś sami, może to szansa także dla nas ?