15 listopada w polskiej przestrzeni powietrznej operował niecodzienny gość – samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail należący do Królewskich Sił Powietrznych Australii. Jego obecność to wynik zaangażowania Australii w pomoc dla NATO oraz Ukrainy.
Maszyna, o rejestracji A30-002, została przebazowana do bazy lotniczej Ramstein w połowie października. Zgodnie z deklaracjami Departamentu Obrony Australii, kontyngent australijski ma operować w Europie przez okres pół roku. Pierwsze loty operacyjne rozpoczęto pod koniec października, a jak wskazują aplikacje pozwalające na śledzenie ruchu lotniczego, niemal standardowym sektorem jest przestrzeń powietrzna południowo-wschodniej Polski. Wykorzystując pokładową stację radiolokacyjną Northrop Grumman MESA, możliwa jest obserwacja tego co dzieje się nad zachodnią Ukrainą.
Australijski E-7A Wedgetail dołączy do innych typów samolotów tej klasy, które są wykorzystywane przez państwa NATO oraz Szwecję do dozoru nad przestrzenią powietrzną w Europie Środkowej. Obecnie niemal codziennością są loty samolotów Boeing E-3 Sentry, a dodatkowo można odnotować (okazjonalną) obecność takich maszyn jak Northrop Grumman E-2D Hawkeye US Navy (co ciekawe czasem wykonujące międzylądowanie w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku), Gulfstream G550AEW&C Sił Powietrznych Włoch bądź tureckich E-7A Wedgetail.
Stała obecność samolotu na obszarze Europy to także okazja do zdobycia nowych doświadczeń operacyjnych zarówno dla personelu RAAF, a także NATO. Nie można wykluczyć, że powyższa konstrukcja będzie także promowana w wybranych państwach sojuszu, które rozważają zakup na własne potrzeby samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu