Polityczne deklaracje z ostatnich kilku miesięcy o możliwej korekcie lub całkowitym anulowaniu rozstrzygnięcia przetargu na zakup wielozadaniowych śmigłowców transportowych i przedłużające się negocjacje offsetowe z Airbusem w Ministerstwie Rozwoju spowodowały, że zarówno właściciele zakładów PZL-Świdnik S.A., jak i PZL Sp. z o.o. z Mielca, nie rezygnowali z promowania swych propozycji i cały czas starali się przypomnieć – przede wszystkim – decydentom z Ministerstwa Obrony Narodowej i parlamentarzystom o możliwościach oferowanych przez nich wiropłatów. W przypadku śmigłowca S-70i Black Hawk International dodatkowym atutem były niedawne zmiany właścicielskie – firma Sikorsky Aircraft Corp. została kupiona przez korporację Lockheed Martin, a tym samym program otrzymał dodatkowy atut w postaci zwiększenia możliwości zakresu konfiguracji maszyny bez potrzeby angażowania administracji Stanów Zjednoczonych (głównie chodzi o uzbrojenie), a także rozszerzenia oferty offsetowej i przemysłowej. Między innymi owocem tych zmian była prezentacja wiropłata w czasie Dnia Dostojnych Gości, wieńczącego międzynarodowe ćwiczenie Anakonda 2016, który odbył się na poligonie w Drawsku Pomorskim 16 czerwca.
Egzemplarz pokazany w Drawsku Pomorskim został zmontowany na początku 2015 r. i po serii lotów próbnych został zmagazynowany na terenie mieleckich zakładów w oczekiwaniu na potencjalnego klienta. W bieżącym roku podjęto decyzję o jego wykorzystaniu w roli demonstratora wielozadaniowego śmigłowca wsparcia bojowego stanowiącego odmianę, opisanej w WiT 3/2016, wersji transportowo-bojowej AH-60 Battlehawk. Na zakup wiropłatów tej odmiany zdecydowało się dotychczas niewielu odbiorców – eksploatuje je Kolumbia, a Zjednoczone Emiraty Arabskie i Tunezja złożyły na nie zamówienia. Prapremiera w Drawsku Pomorskim była okazją do prezentacji przede wszystkim dla decydentów krajowych, światowy debiut zaplanowano w czasie lipcowego salonu lotniczego w Farnborough. Wcześniej, w 1990 r., w tym samym miejscu Sikorsky wraz z brytyjskim Westlandem promował podobną maszynę, WS-70.
Dotychczas S-70i Black Hawk International trafiły z Mielca do: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Arabii Saudyjskiej, sił zbrojnych Kolumbii i Brunei, policji w Meksyku oraz Turcji. Brak nowych zamówień, szczególnie spodziewanego zamówienia polskiego rządu, przyhamował montaż maszyn w PZL Sp. z o.o. Dotychczas w Polsce powstało 39 egzemplarzy, spośród których część oczekuje w hangarach zakładów na odbiorców, a prace zakładów koncentrują się na wytwarzaniu kabin do modelu UH-60M, które wysyłane są do Stanów Zjednoczonych i wykorzystywane w śmigłowcach produkowanych w Stratford.
Bojowy S-70i Black Hawk International, prezentowany w Drawsku Pomorskim, został wyposażony w wielofunkcyjną głowicę obserwacyjno-celowniczą i otrzymał modułowy system ESSS (External Stores Support System), składający się z pary skrzydeł mocowanych do kadłuba, umożliwiających montaż dwóch belek na uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe. W przypadku uzbrojenia producent oferuje możliwość montażu zasobników M260 lub M261 do pocisków rakietowych 70 mm (w odmianach niekierowanych i kierowanych półaktywnie laserowo), a także wyrzutni M310 lub M299 dla przeciwpancernych pocisków rakietowych AGM-114R Hellfire II (inne możliwe do zastosowania wersje to C, K, M, N). Dodatkowo na ESSS można podwiesić zasobniki strzeleckie z wielolufowymi 12,7 mm karabinami maszynowymi GAU-19 lub 7,62 mm M134 (w opcji zasobniki FN HMP400 LC i RMP LC z 12,7 mm wkm FN M3P lub z wkm i trzema wyrzutniami rakiet 70 mm).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu