Zaloguj

XQ-58A Valkyrie

Producent XQ-58A, firma Kratos, ma za sobą lata doświadczeń m.in. w produkcji bezzałogowców, pełniących rolę celów powietrznych dla lotnictwa. Te doświadczenie przekłada się na niski koszt XQ-58A, który w wariancie produkcyjnym ma wynieść 3-4 mln USD.

Producent XQ-58A, firma Kratos, ma za sobą lata doświadczeń m.in. w produkcji bezzałogowców, pełniących rolę celów powietrznych dla lotnictwa.
Te doświadczenie przekłada się na niski koszt XQ-58A, który w wariancie produkcyjnym ma wynieść 3-4 mln USD.

XQ-58A Valkyrie to eksperymentalny, bezzałogowy bojowy statek powietrzny wykonany w technologii utrudnionej wykrywalności, zaprojektowany i zbudowany przez Kratos Defence & Security Solution dla programu Low Cost Attritable Strike Demonstrator (LCASD) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) w ramach programu Low Cost Attritable Aircraft Technology (LCAAT) Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych (Air Force Research Laboratory, AFRL). Demonstrator technologii samolotu bezzałogowego XQ-58A Valkyrie wykonał pierwszy lot 5 marca 2019 r. na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie.

Firma Kratos systematycznie zwiększa dopuszczalne zakresy lotu i możliwości operacyjne trudnowykrywalnego, niskokosztowego bezzałogowego aparatu latającego XQ-58A Valkyrie, a po jego zakup ustawiają się już pierwsi chętni. Kratos ujawnił ostatnio, że jego „niewidzialny” (wykonany w technologii stealth) bezzałogowy statek powietrzny XQ-58A Valkyrie może obecnie latać dalej, wyżej, z większym ładunkiem i maksymalną masą startową, niż to kiedykolwiek zademonstrowano wcześniej. Pokazano to właśnie w ostatnich lotach próbnych. Wiadomość ta została ogłoszona równolegle z innym newsem: firma spodziewa się otrzymać wkrótce zamówienie od dwóch nowych kontrahentów na kilkanaście XQ-58A Valkyrie. Ponadto trwają rozmowy z kolejnym potencjalnym klientem.

Do chwili obecnej jedynym znanym kontrahentem na systemy bezzałogowe XQ-58A Valkyrie są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. US Air Force używają coraz więcej bezzałogowych aparatów latających tego typu do testów oraz oceny operacyjnej w różnych warunkach. Najbardziej znanymi próbami są te realizowane w ramach programu Skyborg prowadzonego przez USAF – małych bezzałogowych bojowych statków powietrznych mających towarzyszyć samolotom załogowym. W ramach tego programu testy są prowadzone przez Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych i Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC), koncentrują się one na rozwoju sztucznej inteligencji zarządzanej przez „mózg komputerowy” oraz rozwoju innych technologii powiązanych, które mogą zostać wdrożone w różnych systemach bezzałogowych, które dzięki temu będą miały wysoki stopień autonomiczności.

Oświadczenie prasowe firmy Kratos z 5 listopada nie informuje o tym, kiedy miały miejsce ostatnie loty poszerzające użytkowe zakresy lotów systemu, ale poinformowano, że miały one miejsce na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie. Nowy bezzałogowy statek powietrzny reprezentował standard XQ-58A Block 2 i pochodził z partii 12 nowych bezzałogowych aparatów latających, które początkowo budowano z własnej inicjatywy producenta do różnych prób. Ostatni XQ-58A Block 2 ma zostać ukończony pod koniec roku. Kratos nie podał dokładnych informacji na temat długotrwałości lotu, osiągniętego pułapu, na jaki zasięg go wykonano oraz o masie, przy jakiej aparat wzbił się w powietrze. Zgodnie ze stroną internetową firmy XQ-58A Valkyrie ma maksymalną masę startową 2720 kg (6000 funtów), osiąga pułap operacyjny 13 700 m (45 000 stóp) nad poziomem morza i dysponuje maksymalnym zasięgiem 4800 km (3000 mil).

Samolot bezzałogowy XQ-58 ma za sobą szereg testów, w tym m.in. samodzielne loty w formacji z maszynami załogowymi czy rolę platformy startowej dla jeszcze mniejszych bezzałogowych aparatów latających. Na zdjęciu zrzut miniaturowego Altius-600.

Samolot bezzałogowy XQ-58 ma za sobą szereg testów, w tym m.in. samodzielne loty w formacji z maszynami załogowymi czy rolę platformy startowej dla jeszcze mniejszych bezzałogowych aparatów latających. Na zdjęciu zrzut miniaturowego Altius-600.

System XQ-58A Valkyrie może wykonywać zadania rozpoznawcze, myśliwskie i uderzeniowe oraz pełnić rolę wabika dla obrony przeciwlotniczej przeciwnika, w celu pobudzenia jej do działania i tym samym ujawnienia istniejącego ugrupowania bojowego lub wprowadzenia w błąd, co do określenia głównego kierunku uderzenia własnego. Można na nim zamontować wszelkie dostępne sensory lotnicze lub systemy walki elektronicznej. Może to być nawet stacja radiolokacyjna z anteną typu AESA, pozwalająca na zwiększenie zasięgu „widzenia”, np. lecąc kilkadziesiąt kilometrów przed myśliwcem F-35. Uzbrojenie może być przenoszone na dwóch punktach podwieszeń w komorze kadłubowej i na dwóch punktach zewnętrznych. Przykładowo mogą to być bomby kierowane satelitarnie GBU-39 SDB II, kierowane pociski rakietowe „powietrze-powietrze” średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM lub małego zasięgu AIM-9X Sidewinder, a także różnego rodzaju amunicja krążąca oraz rozpoznawcze, bezzałogowe miniaturowe aparaty latające. W przyszłości asortyment lotniczych środków bojowych ma ulec powiększeniu.

XQ-58A Valkyrie wzbija się do lotu z użyciem czterech rakietowych przyspieszaczy odrzucanych po starcie z wyrzutni kontenerowej, a ląduje na spadochronie. Ta niezależność od klasycznego pasa startowego jest bardzo ważna, szczególnie w rejonach bez dostępnego jakiegokolwiek pasa. Jednocześnie start z wyrzutni i lądowanie na spadochronie nie zajmuje pasa startowego dla samolotów załogowych. Firma twierdzi, że XQ-58A Valkyrie może być szybko przemieszczany i że może on operować z bardzo prymitywnie wyposażonych miejsc, a jednocześnie nie pozostawiać śladu, co do miejsca z którego działa. Czas między lądowaniem, a przygotowaniem do kolejnego lotu ma wynosić w granicach 2 godzin.

Bezzałogowy statek powietrzny XQ-58A Valkyrie może być sterowany zarówno z samolotu załogowego (F-16, F-35 i F-22) jako „lojalny skrzydłowy” (Loyal wingman), jak i ze stacji naziemnej. Ma on bardzo duży poziom autonomiczności – może sam wykonać misję lub mieć wydawane polecenia wysokiego stopnia. Jest on przewidziany jako tanie uzupełnienie zdolności myśliwców 4+ i 5 generacji. Cena pojedynczego aparatu ma kształtować się na poziomie 3-4 milionów USD. Z założenia XQ--58A Valkyrie ma realizować zadania bojowe wszędzie tam, gdzie ryzyko utraty we wrogim środowisku o wiele bardziej kosztownego samolotu załogowego jest znaczne.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc