Śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk jest uważany za jeden z najlepszych w swojej klasie. Ma on wyjątkowo silną konstrukcję, odporną na trafienia oraz uszkodzenia przy twardym lądowaniu, dającą bardzo duże szanse przeżycia osobom na pokładzie w przypadku awaryjnego lądowania. Szeroki płaski kadłub i jeszcze bardziej szeroki rozstaw podwozia powodują, że płatowiec ten rzadko przewraca się na bok. Black Hawk ma stosunkowo nisko położoną podłogę, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie ze śmigłowca żołnierzy obciążonych wyposażeniem, podobnie jak szerokie odsuwane drzwi na bokach kadłuba. Dzięki wzmocnionym silnikom turbinowym General Electric T700-GE-701D Black Hawk ma nie tylko bardzo duży nadmiar mocy, ale także znaczną niezawodność i możliwość powrotu z zadania na jednym pracującym silniku.
Kabina załogi Black Hawka jest wyposażona w cztery wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, a także wyświetlacze pomocnicze na poziomym panelu pomiędzy pilotami. Całość jest zintegrowana systemem zarządzania lotem w którym pracuje czterokanałowy autopilot. System nawigacyjny oparto o dwa układy bezwładnościowe sprzężone z odbiornikami globalnego systemu nawigacji satelitarnej, które współpracują z mapą cyfrową generowaną na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Piloci w lotach nocnych mogą wykorzystać gogle noktowizyjne. Bezpieczna łączność jest zapewniana przez dwie szerokopasmowe radiostacje z szyfrowanymi kanałami korespondencji.
Black Hawk jest śmigłowcem prawdziwie uniwersalnym i umożliwia: transport ładunków (wewnątrz kabiny transportowej i na podwieszeniu zewnętrznym), żołnierzy i desantu, misje poszukiwawczo-ratownicze oraz ewakuacji medycznej, bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz ewakuacji medycznej z pola walki, wsparcia ogniowego oraz eskortowanie konwojów i kolumn marszowych. Ponadto zwrócić należy uwagę na krótki czas rekonfiguracji do wykonania konkretnego zadania.
Na tle innych konstrukcji o analogicznym przeznaczeniu Black Hawka wyróżnia bardzo silne i zróżnicowane uzbrojenie. Może on bowiem przenosić nie tylko broń lufową i rakiety niekierowane, ale także przeciwpancerne pociski kierowane. Moduł kierowania ogniem został zintegrowany z istniejącą awioniką i może być obsługiwany przez każdego z pilotów. W przypadku korzystania z broni lufowej lub rakiet niekierowanych, dane o celach prezentowane są na hełmowych wyświetlaczach przeziernych, dzięki czemu piloci mogą manewrować śmigłowcem, aby zająć dogodne położenie do strzelania (pozwalają one także na komunikację za pomocą ruchu głowy). Do obserwacji, celowania i naprowadzania kierowanych pocisków rakietowych służy optoelektroniczna głowica obserwacyjno-celownicza z kamerami termowizyjną i telewizyjną oraz stacją laserową pomiaru odległości i podświetlenia celu.
Black Hawk w wersji wsparcia ogniowego wykorzystuje dwustanowiskowe skrzydełka zewnętrzne ESSS (External Stores Suport System). Na w sumie czterech punktach mogą być podwieszone zasobniki z wielolufowymi, wielkokalibrowymi karabinami maszynowymi kal. 12,7 mm, zasobniki z rakietami niekierowanymi Hydra 70 kal. 70 mm lub przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire (wyposażone w półaktywną laserową głowicę samonaprowadzania). Istnieje także możliwość podwieszenia dodatkowych zbiorników paliwa o pojemności 757 litrów. Śmigłowiec może także otrzymać obsługiwany przez pilotów stały, wielolufowy karabin maszynowy kal. 7,62 mm i/lub dwa ruchome karabiny obsługiwane przez strzelców.
Dzięki integracji z dwustanowiskowymi skrzydełkami zewnętrznymi ESSS śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk może m.in. wykonywać następujące zadania:
Szczególnie cennym uzbrojeniem Black Hawka jest najnowsza wersja przeciwpancernego pocisku kierowanego Hellfire – AGM-114R Multi-Purpose Hellfire II wyposażona w uniwersalny ładunek bojowy, umożliwiający rażenie szerokiego spektrum celów, od broni pancernej, przez fortyfikacje i zabudowania, po niszczenie siły żywej przeciwnika. Pociski tego typu mogą zostać odpalone w dwóch podstawowych trybach: lock-on before lunch (LOBL) – namierzenie/ uchwycenie celu przed odpaleniem, oraz lock-on after lunch (LOAL) – namierzenie/ uchwycenie celu po odpaleniu. Namierzanie celu jest możliwe zarówno przez pilotów śmigłowca, jak i przez osobę trzecią.
Kierowany pocisk rakietowy „powietrze-ziemia” ogólnego przeznaczenia AGM-114R Multi-Purpose Hellfire II jest zdolny do rażenia celów punktowych (stacjonarnych) oraz ruchomych. Skuteczny zasięg rażenia to 8000 m.
Możliwe do zastosowania są także kierowane pociski rakietowe „powietrze-ziemia” DAGR (Direct Attack Guided Rocket) kal. 70 mm zintegrowane z wyrzutniami Hellfire (M310 – 2-prowadnicowe i M299 – 4-prowadnicowe). Pociski DAGR posiadają możliwości tożsame z Hellfire ze zmniejszoną siłą rażenia i zasięgiem, co pozwala na neutralizowanie pojazdów lekko opancerzonych, budynków oraz siły żywej przeciwnika przy minimalizacji strat ubocznych. Czteroprowadnicowe wyrzutnie pocisków DAGR montowane są na prowadnicach wyrzutni Hellfire i posiadają zasięg skuteczny w przedziale 1500-5000 m.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu