Wystawiony na XXIX MSPO pojazd reprezentował wariant transportera piechoty, choć początkowo planowano jego skonfigurowanie zgodnie ze specyfikacją Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS) Pegaz. Jednak postępowanie mające wyłonić dostawcę Pegaza, w którym brało udział konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A. z czeską firmą Tatra Export s.r.o., zostało w lipcu anulowane przez Inspektorat Uzbrojenia ze względów formalnych, stąd decyzja o skompletowaniu prototypu w takiej postaci, by mógł on łatwo zostać przekształcony w demonstrator innej odmiany potrzebnej Siłom Zbrojnym RP. Aby pokazać możliwość łatwej integracji z polskimi elementami wyposażenia czy uzbrojenia, pojazd na czas kieleckiego salonu otrzymał dwubroniowe zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia ZSMU A5 z Zakładów Mechanicznych „Tarnów” S.A. z 12,7 mm wkm WKM-B i 7,62 mm km UKM-2000C.
Po zakończeniu MSPO pojazd na pewien czas wrócił do macierzystych zakładów Tatry w Kopřivnicy. Do Stalowej Woli powrócił w listopadzie, gotowy do przekształcenia w pierwszy egzemplarz polskiej odmiany specjalistycznej – wozu dowodzenia dowódcy pododdziału artylerii (baterii/plutonu ogniowego). Wcześniej jednak bazowy pojazd zaprezentowano 3 grudnia polskim artylerzystom podczas obchodów Święta Artylerii i Wojsk Rakietowych (WRiA) w Toruniu.
Dotychczasowa historia polsko-czeskiej współpracy w ramach projektu taktycznego pojazdu wielozadaniowego w układzie 4×4, a także podstawowe informacje na temat samej konstrukcji i jej charakterystyk, zostały zaprezentowane na łamach wrześniowego numeru „Wojska i Techniki”. Nie zaszkodzi jednak przypomnieć, że formalnie współpraca Huty Stalowa Wola S.A. z Tatra Export s.r.o. rozpoczęła się 8 września 2020 r., kiedy podpisana została umowa dotycząca opracowania, wykonania i dostawy pojazdu wraz z kompletną dokumentacją techniczną, umożliwiającą uruchomienie jego produkcji w Polsce. Bazą dla polsko-czeskiej konstrukcji miał być wielozadaniowy pojazd opancerzony Patriot II, wykorzystujący podwozie T 815-7M3B21.372 rodziny Tatra T 815-7 Force. Umowa określała, że konstruktorzy z Polski i Czech opracują koncepcję polonizacji Patriota II oraz transferu technologii jego produkcji, w tym dostosowania do specyfiki wymagań postawionych przez HSW S.A., m.in. w zakresie modułowości zabudowy i instalacji urządzeń polskiej produkcji bądź standardowych w naszym wojsku. Ustalono, że strona czeska dostarczać będzie gotowe podwozia z układem napędowym, zaś polskie firmy wyprodukują pancerne samonośne nadwozie i zintegrują je z podwoziem, a także przeprowadzą proces wyposażenia pojazdu. Strona polska otrzymała wolną rękę w tworzeniu dowolnych wariantów/zabudów specjalistycznych wspólnej konstrukcji.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu