Taktyczny pojazd wielozadaniowy w układzie 4×4, powstały w ramach współpracy Huty Stalowa Wola S.A. z przemysłem czeskim, miałby w pierwszej kolejności trafić do pododdziałów Wojsk Rakietowych i Artylerii, ale faktyczna skala jego zastosowania w Siłach Zbrojnych RP może być znacznie większa.
Wystawiony na XXIX MSPO pojazd reprezentował wariant transportera piechoty, choć początkowo planowano jego skonfigurowanie zgodnie ze specyfikacją Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS) Pegaz. Jednak postępowanie mające wyłonić dostawcę Pegaza, w którym brało udział konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A. z czeską firmą Tatra Export s.r.o., zostało w lipcu anulowane przez Inspektorat Uzbrojenia ze względów formalnych, stąd decyzja o skompletowaniu prototypu w takiej postaci, by mógł on łatwo zostać przekształcony w demonstrator innej odmiany potrzebnej Siłom Zbrojnym RP. Aby pokazać możliwość łatwej integracji z polskimi elementami wyposażenia czy uzbrojenia, pojazd na czas kieleckiego salonu otrzymał dwubroniowe zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia ZSMU A5 z Zakładów Mechanicznych „Tarnów” S.A. z 12,7 mm wkm WKM-B i 7,62 mm km UKM-2000C.
Pierwsza prezentacja prototypu taktycznego pojazdu wielozadaniowego w układzie 4×4 miała miejsce podczas XXIX MSPO w Kielcach. Na czas salonu pojazd otrzymał dwubroniowe zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia ZSMU A5 z Zakładów Mechanicznych „Tarnów” S.A.
Po zakończeniu MSPO pojazd na pewien czas wrócił do macierzystych zakładów Tatry w Kopřivnicy. Do Stalowej Woli powrócił w listopadzie, gotowy do przekształcenia w pierwszy egzemplarz polskiej odmiany specjalistycznej – wozu dowodzenia dowódcy pododdziału artylerii (baterii/plutonu ogniowego). Wcześniej jednak bazowy pojazd zaprezentowano 3 grudnia polskim artylerzystom podczas obchodów Święta Artylerii i Wojsk Rakietowych (WRiA) w Toruniu.
Dotychczasowa historia polsko-czeskiej współpracy w ramach projektu taktycznego pojazdu wielozadaniowego w układzie 4×4, a także podstawowe informacje na temat samej konstrukcji i jej charakterystyk, zostały zaprezentowane na łamach wrześniowego numeru „Wojska i Techniki”. Nie zaszkodzi jednak przypomnieć, że formalnie współpraca Huty Stalowa Wola S.A. z Tatra Export s.r.o. rozpoczęła się 8 września 2020 r., kiedy podpisana została umowa dotycząca opracowania, wykonania i dostawy pojazdu wraz z kompletną dokumentacją techniczną, umożliwiającą uruchomienie jego produkcji w Polsce. Bazą dla polsko-czeskiej konstrukcji miał być wielozadaniowy pojazd opancerzony Patriot II, wykorzystujący podwozie T 815-7M3B21.372 rodziny Tatra T 815-7 Force. Umowa określała, że konstruktorzy z Polski i Czech opracują koncepcję polonizacji Patriota II oraz transferu technologii jego produkcji, w tym dostosowania do specyfiki wymagań postawionych przez HSW S.A., m.in. w zakresie modułowości zabudowy i instalacji urządzeń polskiej produkcji bądź standardowych w naszym wojsku. Ustalono, że strona czeska dostarczać będzie gotowe podwozia z układem napędowym, zaś polskie firmy wyprodukują pancerne samonośne nadwozie i zintegrują je z podwoziem, a także przeprowadzą proces wyposażenia pojazdu. Strona polska otrzymała wolną rękę w tworzeniu dowolnych wariantów/zabudów specjalistycznych wspólnej konstrukcji.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu