Zaloguj

AH-1Z Viper Kruk według Bell Textron

Cechą charakterystyczną wirnika nośnego śmigłowców H-1 obecnej generacji jest wytworzenie przestrzeni, która pozwala na obserwację ziemi przez załogę, nawet w przypadku lądowania i startów z obszarów o dużym zapyleniu.

Cechą charakterystyczną wirnika nośnego śmigłowców H-1 obecnej generacji jest wytworzenie przestrzeni, która pozwala na obserwację ziemi przez załogę, nawet w przypadku lądowania i startów z obszarów o dużym zapyleniu.

W dniach 13-17 lutego grupa polskich dziennikarzy, na zaproszenie firmy Bell Textron Inc., gościła w Stanach Zjednoczonych, gdzie miała okazję zapoznać się ze śmigłowcami znajdującymi się w ofercie amerykańskiego producenta, a także zweryfikować podane informacje z doświadczeniami użytkowników z Korpusu Piechoty Morskiej. Wśród nich znalazł się także autor, wysłannik Zespołu Badań i Analiz Militarnych.

Nie ma co ukrywać, Bell Polish Media Press Tour 2022 miał za zadanie przybliżyć przede wszystkim potencjał Bell Textron Inc. oraz śmigłowców bojowych AH-1Z Viper. Te ostatnie stanowią propozycję producenta w polskim programie Kruk, czyli wyborze następcy dla obecnie eksploatowanych Mil Mi-24D/W. Według dostępnych informacji, Ministerstwo Obrony Narodowej planuje zamówienie około 32 wiropłatów nowego typu, jednak pojawiają się także inne liczby co czyni polski program jednym z większych (przynajmniej) w tej części świata. Formalnie nikt nie mówi o ofercie, co jest związane z czynnikami proceduralnymi – w przypadku zakupu wiropłatów uderzeniowych w Stanach Zjednoczonych, będzie on realizowany poprzez federalną procedurę FMS, w której pośredniczącym będzie Departament Obrony tego kraju. Z tego też względu zarząd Bell Textron Inc. oczekuje na formalne zapytanie ofertowe ze strony polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, które prześle je (w formie Letter of Request) do władz amerykańskich, a te (po zatwierdzeniu) przekażą je firmie Bell Textron. Zgodnie z zapowiedziami, wszystko jest przygotowane, aby wyczerpująca odpowiedź została przesłana do Warszawy najszybciej jak się da. Pokazuje to, że dla tego producenta, walka o polski rynek może być jednym z ważniejszych wydarzeń w najbliższych miesiącach. Biorąc pod uwagę produkt, gra jest warta świeczki.

Jedną z nowości AH-1Z Viper jest zakończenie procesu integracji z pociskami kierowanymi „powietrze-ziemia” Lockheed Martin AGM-179 JAGM.

Jedną z nowości AH-1Z Viper jest zakończenie procesu integracji z pociskami kierowanymi „powietrze-ziemia” Lockheed Martin AGM-179 JAGM.

Konstrukcją, która jest proponowana przez Bell Textron Inc. Polsce jest śmigłowiec bojowy AH-1Z Viper, a więc jeden z najnowocześniejszych wiropłatów tej klasy zaprojektowanych i wdrożonych do produkcji w ostatnich latach – pierwsze seryjne dostarczono w 2005 roku. Pomimo podobieństwa do AH-1 Super Cobra jest to zupełnie nowa konstrukcja, odpowiadająca potrzebom współczesnego pola walki, ale także dysponująca odpowiednim zapasem przestrzeni i mocy na planowane modyfikacje w przyszłości. Głównym użytkownikiem, który przedstawił producentowi wyśrubowane wymagania, jest Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych – pomimo, nieco mylnego charakteru, jest to główna siła ekspedycyjna amerykańskich sił zbrojnych zdolna do realizacji zadań bojowych w dowolnym punkcie świata. Tylko w okresie bieżącego wieku żołnierze USMC operowali aktywnie w Azji Centralnej (Afganistan), na Bliskim Wschodzie (Irak i Syria) czy w Afryce. Dotychczas Bell Textron zawarł trzy umowy na eksport AH-1Z Viper: do Bahrajnu (dwanaście), Republiki Czeskiej (umowa obejmuje cztery AH-1Z Viper oraz osiem wielozadaniowych UH-1Y Venom) oraz Pakistanu (dwanaście). Realizacja tej ostatniej umowy została jednak wstrzymana ze względu na ochłodzenie stosunków na linii Waszyngton – Islamabad. Do czasu wstrzymania w zakładach producenta mieszczących się w Amarillo w Teksasie zbudowano dziewięć śmigłowców, które obecnie znajdują się zakonserwowane w oczekiwaniu na swój los. W przypadku Bahrajnu, produkcja odbywa się pełną parą – w ubiegłym roku Bell Textron zbudował i dostarczył cztery egzemplarze, które w bieżącym roku mają zostać przekazane zamawiającemu przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, a kolejne znajdują się na linii montażowej i trafią do zamawiającego do końca 2022 roku. Co ciekawe, w momencie odwiedzin zakładów w Amarillo polscy dziennikarze mieli okazję (jako pierwsi goście) zobaczyć początek montażu pierwszego egzemplarza AH-1Z Viper przeznaczonego dla Republiki Czeskiej (rząd w Pradze zamówił dotychczas cztery śmigłowce tego typu).

W przypadku Polski, zarząd Bell Textron jest zainteresowany nawiązaniem (w przypadku wyboru AH-1Z Viper) szerokiej współpracy przemysłowej z podmiotami krajowego przemysłu obronnego. W czasie lutowej wizyty nie padały wprawdzie żadne deklaracje, aczkolwiek w czasie wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli firmy jasno wskazywano, że wśród potencjalnych partnerów można wskazać spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., w tym Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. w Łodzi. Co więcej, w przypadku specyficznych potrzeb Bell Textron jest także otwarty na skonfigurowanie zamówionych maszyn zgodnie z życzeniem użytkownika – można tu wymienić choćby inne wzory uzbrojenia podwieszanego, systemy łączności czy dowodzenia.

Ważnym elementem Bell Polish Media Press Tour 2022 była także wizyta w szkolno-treningowej eskadrze USMC HMLAT-303 stacjonującej w Camp Pendelton w Kalifornii. Zadaniem jednostki jest realizowanie szkolenia pilotów, którzy zakończyli jedynie podstawowy kurs nauki pilotażu wiropłatów, który jest prowadzony w bazie Whiting Field na Florydzie. Doświadczony zespół instruktorów oraz szkoleni piloci mają do dyspozycji standardowy, dla USMC, zestaw statków powietrznych: 15 AH-1Z Viper oraz 12 UH-1Y Venom – tego typu połączenie pozwala na większą swobodę działania oraz pełne wykorzystanie możliwości obu konstrukcji, jak pokazuje jednak przykład (choćby) Bahrajnu, zakup UH--1Y Venom nie jest konieczny. Po zakończeniu kursu szkoleni trafiają do jednostek, a w późniejszym etapie kariery mogą także zostać skierowani na zaawansowany kurs WTI (Weapons and Tactics Instructor), będący odpowiednikiem słynnego Top Gun dla pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc