Małopolska firma UAVS Poland Sp. z o.o., której współwłaścicielem jest Grupa Wtórplast S.A., powstała w 2010 r. z inicjatywy profesora Tadeusza Uhla, pracownika naukowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W tamtym czasie pod jego kierunkiem obroniona została praca doktorska na temat bezzałogowego statku powietrznego oraz głowicy żyroskopowej. Praca zakończyła się wdrożeniem poprzez założenie start upa przez twórców we współpracy z krakowską uczelnią.
Dzisiaj UAVS Poland, który jest jedynym właścicielem Aero Login Sp. z o.o. z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach i należy do Śląskiego Klastra Lotniczego, zatrudnia ponad 20 inżynierów, z których wszyscy „po godzinach” zajmują się modelarstwem RC albo pilotażem bezzałogowców. To bardzo doświadczeni pasjonaci, którzy często z własnej inicjatywy proponują innowacyjne i unikalne rozwiązania zarówno w dziedzinie samych statków powietrznych jak i ich wyposażenia. Stąd też wynika bardzo duża przydatność praktyczna proponowanych rozwiązań, począwszy od samej konstrukcji, a skończywszy na bardzo zaawansowanym oprogramowaniu. Firma Aero Login w Czechowicach-Dziedzicach na Górnym Śląsku, ma siedzibę w budynku Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego i ma profil konstrukcyjno-produkcyjny. Z kolei w Krakowie funkcjonuje dział programistyczny oraz konstrukcji układów napędowych, w tym wodorowych.
W ramach pierwszego projektu o nazwie Aquila, powstał system bezzałogowy złożony z naziemnej stacji bazowej, systemu anten śledzących i pojedynczego aparatu latającego w postaci śmigłowca z silnikiem spalinowym (o mocy 6,6 kW, 9 KM, maszyna powstała w układzie Sikorsky’ego). Został on zaprezentowany po raz pierwszy na targach Europoltech w 2011 r. Ideą stojącą za jego powstaniem było stworzenie rozwiązania prowadzącego obserwację w trakcie zautomatyzowanych lotów przy niewielkim tylko udziale operatora, w promieniu do 35 kilometrów. Aparat latający systemu Aquila charakteryzuje się masą własną 19 kg, długością 2 metrów i podobną średnicą wirnika. Jego udźwig wynosi 9-10 kg w zależności od konfiguracji. Może osiągać prędkość maksymalną 60 km/h i operować przez czas do dwóch godzin na wysokości do 1500 m.
Prace nad systemem Aquila doprowadziły do stworzenia pokładowego systemu kontroli lotu i własnej głowicy obserwacyjnej z kamerą dzienną, termowizyjną i dalmierzem laserowym. Zdobyte w ten sposób doświadczenie procentuje nowymi i bardzo innowacyjnymi rozwiązaniami kolejnych konstrukcji. Aquila był oferowany w Polsce klientom wojskowym i służbom publicznym (m.in. Straży Pożarnej, Lasom Państwowym, Straży Granicznej, Policji i Polskim Sieciom Energetycznym), a także firmom cywilnym (do pomiarów fotogrametrycznych w geodezji, oprysku upraw, prowadzenia monitoringu środowiska, tworzenia materiałów reklamowych itp.). W kolejnych latach system udało się sprzedać w kilku egzemplarzach w kraju i na świecie, co było dla początkującej firmy dużym sukcesem. W ostatnich latach jednak popyt na małe bezzałogowe platformy w układzie klasycznym zmalał w związku z wypieraniem ich przez wielowirnikowce, których układ konstrukcyjny w tej samej skali skutkował lepszymi osiągami.
UAVS Poland również szła z duchem czasu. Przez cały czas udoskonalane były przez nią rozwiązania jeżeli chodzi o głowice optoelektroniczne. Dla bezzałogowców stworzono tam głowicę dwusensorową z przybliżeniem x10, a obecnie na ukończeniu są prace nad stabilizowaną w trzech osiach głowicą dwusensorową o przybliżeniu x30. Niejako przy okazji, reagując na potrzeby rynku stworzono również większą dwusensorową głowicę z dalmierzem laserowym dla załogowych statków powietrznych. Opracowano też kolejne zestawy anten śledzących i konsole operatorskie. Najnowsza z nich – kilkakrotnie tańsza od konkurencyjnych rozwiązań – ma mieć swoją premierę wiosną bieżącego roku.
Warto przy okazji nadmienić, że firma UAVS Poland nie tworzy produktów zamkniętych, w postaci kolejnych hermetycznych systemów złożonych z anteny śledzącej, konsoli i aparatu latającego. Tworzy rozwiązania o otwartej architekturze, interoperacyjne między sobą, a także możliwe do dostosowania do współpracy z innymi systemami bezzałogowych statków powietrznych, także innych producentów. Przedstawiciele UAVS Poland szczycą się rozwiązaniami z zakresu łączności własnej produkcji – tak jeśli chodzi o urządzenia jak i oprogramowanie. Obecnie są one w stanie dokonywać dwustronnej transmisji i w czasie rzeczywistym przekazywać jednocześnie obraz z kamery dziennej i termowizyjnej oraz wybrane parametry lotu.
Firmie udało się też uzyskać wpis do rejestru podmiotów szkolących Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dzięki czemu mogła rozpocząć szkolenia operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie lotów w zasięgu pola widzenia (VLOS), a także poza nim (BVLOS) i np. w ubiegłym roku wyszkoliła w czasie miesięcznego kursu 20 operatorów jednej z największych firm w Polsce. Inną usługą świadczoną przez UAVS Poland są loty fotogrametryczne z kamerą hiperspektralną.
W przeciągu ostatniej dekady firma UAVS Poland, dysponująca coraz większym pakietem rozwiązań zarówno z dziedziny oprogramowania jak i hardware’u, implementowała na życzenie klientów swoje rozwiązania (w tym głowice i inne rodzaje ładunku użytecznego) w komercyjnych i relatywnie tanich systemach latających w znaczący sposób podnosząc ich możliwości. Między innymi udało się zintegrować w ten sposób specyficzne systemy obserwacyjne umożliwiające określenie azymutu obserwowanego obiektu z odległości nawet 40 km. Takie zmodyfikowane bezzałogowce były sprzedawane do firm zajmujących się geodezją, ochroną czy prowadzących loty fotogrametryczne.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu