Ekipa Polskich Zakładów Lotniczych składająca się z pięciu pilotów, czterech mechaników i koordynatora lotu ma przed sobą trasę liczącą około 15 000 kilometrów i ponad 200 godzin lotu. Pierwszy odcinek w postaci przelotu przez Atlantyk jest najtrudniejszy ze względu na warunki atmosferyczne oraz fakt, że trasa prowadzi pod wiatr. Kilkanaście lat temu mieleckie załogi pokonywały Atlantyk drogą południową, przez Wyspy Zielonego Przylądka i Brazylię, dostarczając samoloty do Wenezueli. Loty przez ocean trwały od 8 do 11 godzin, a samoloty musiały zostać do przelotu zmodyfikowane przez montaż w kabinie 2000-litrowego dodatkowego zbiornika paliwa.
Pierwszy etap lotu samolotu SP-DGW prowadził z Mielca do Billund w Danii i został pokonany w czasie 4 godzin i 17 minut. Następnego dnia SP-DGW przeleciał do Wick na północnym wybrzeżu Szkocji, a w niedzielę po prawie czterogodzinnym locie zawitał do Rejkjawiku na Islandii. Kolejny etap to grenlandzkie miasto Kulusuk; później samolot skieruje się najprawdopodobniej do Kangerlussuaq (Sondre Strømfjord), by kolejnego dnia wylądować na jednym z lotnisk północnej Kanady i sukcesywnie zmierzać na południe, do Stanów Zjednoczonych.
Na początku marca samolot będzie demonstrowany potencjalnym nabywcom w Stanach Zjednoczonych, m.in. podczas targów lotniczych HAI Heli Expo w Dallas (6-9 marca). Oficjalnie tournée rozpocznie się 17 marca 2017 r. w Port of Spain w Trynidadzie i Tobago. Następnie, do połowy maja, samolot odwiedzi dwanaście innych miast położonych w Brazylii, Argentynie, Ekwadorze, Kolumbii, Panamie i Meksyku. Podczas pobytu w Brazylii M28 będzie można zobaczyć m.in. na odbywających się na początku kwietnia targach LAAD Defence & Security International Exhibition 2017 w Rio de Janeiro Prezes Polskich Zakładów Lotniczych Janusz Zakręcki stwierdził, że jego zdaniem samolot wielozadaniowy krótkiego startu i lądowania M28 został skonstruowany tak, aby posiadać szczególne walory, sprawdzające się zwłaszcza w trudnych warunkach panujących w Ameryce Południowej. Celem tournée jest zdobycie nowych klientów z tamtego regionu – linii lotniczych, instytucji rządowych czy sił powietrznych. Według prezesa M28 może doskonale wypełniać w krajach kontynentu wszelkiego rodzaju zadania, niedostępne dla konkurencyjnych płatowców.
Dwusilnikowy turbośmigłowy samolot o maksymalnej masie startowej 7500 kg jest wyposażony w płat o bogatej mechanizacji i w trakcie pobytu w Ameryce Łacińskiej, zademonstruje potencjalnym klientom cywilnym i wojskowym swoje zdolności do przewożenia ludzi i ładunków ze słabo rozwiniętych lotnisk, niewyposażonych w utwardzone i długie pasy startowe. Skytruck został wyposażony w uniwersalną kabinę ładunkową, umożliwiającą demonstrację możliwości szybkiej rekonfiguracji wnętrza do innego wariantu – pasażerskiego, desantowego, transportowego czy sanitarnego. Samolot może zostać wyposażony w podkadłubowy bagażnik o nośności 300 kg, do którego można załadować na przykład bagaże pasażerów w wariancie pasażerskim.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu