Główną jednostką, administrującą w bazie Sheppard jest 82. Skrzydło Szkolne (82d Training Wing – 82 TRW), które prowadzi specjalistyczne techniczne i ogólnowojskowe szkolenie oficerów, podoficerów i szeregowych lotników oraz pracowników cywilnych różnych specjalności w ramach lotnictwa amerykańskiego oraz z zagranicy. Ale baza Sheppard to także miejsce stacjonowania 80. Skrzydła Szkolenia Lotniczego, 80th Flying Training Wing (80 FTW) które prowadzi szkolenie pilotów państw sojuszniczych z NATO, w ramach programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT). Jest to wielonarodowy, wszechstronny program szkolenia lotniczego ukierunkowany na przygotowanie pilotów zarówno dla USAF, jak i pozostałych państw NATO. Taki wielonarodowy program szkoleniowy jest jedyny w swoim rodzaju w skali całego świata.
ENJJPT zapewnia szkolenie lotnicze dla uczniów-pilotów z dziewięciu partnerskich krajów NATO: Belgii, Kanady, Danii, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Grecja i Hiszpania również przez wiele lat uczestniczyły w tym programie, ale one tylko dostarczały instruktorów. Hiszpania od końca 2019 r. również zaczęła przysyłać na szkolenia swoich uczniów. Ponownie do programu włączyła się także Wielka Brytania, wysyłając w lipcu 2019 r. własnych instruktorów, a studentów w sierpniu 2019 r. Nowym członkiem jest Rumunia, która zaczęła przysyłać własnych uczniów w maju 2019 r. Obecnie Portugalia pozostaje jedynym nieaktywnym członkiem programu. ENJJPT szkoli 50% wszystkich pilotów myśliwskich USAF i jest jedynym źródłem pilotów dla takich krajów, jak: Belgia, Dania, Niemcy, Holandia i Norwegia.
Chociaż prowadzony jest w amerykańskiej bazie i ma amerykańskiego dowódcę, ENJJPT nie jest amerykańskim programem, lecz międzynarodowym, zarządzanym wspólnie przez wszystkich uczestników. Wszystkie 14 państw uczestniczących w programie ma prawo głosu i może zgłaszać swoje wnioski do programu i ma prawo decydować w jaki sposób program jest prowadzony przez ich reprezentantów. Każde stanowisko kierownicze w jednostce ENJJPT, za wyjątkiem dowódcy skrzydła, może być zajęte przez oficera z dowolnego państwa-uczestnika. Każde z państw wysyła zarówno studentów, jak i instruktorów, a koszty są dzielone między uczestników na podstawie ilości szkolonych uczniów.
Podwaliny programu położono w połowie lat 60., kiedy Siły Powietrzne Niemieckiej Republiki Federalnej zakupiły niewielką flotę samolotów Cessna T-37 i Northrop T-38, pozostawiając je w Stanach Zjednoczonych, by wysyłać tam swoich pilotów, do bazy Sheppard, by wykorzystując doskonałą pogodę oraz doświadczonych amerykańskich instruktorów, szkolić tam własnych pilotów. Pomysł okazał się być bardzo trafiony i ostatecznie został on rozwinięty w inicjatywę ENJJPT, program jaki znamy dziś ruszył w 1978 r.
W czerwcu 1980 r. ówczesny sekretarz obrony USA, Harold Brown, ogłosił, że baza Sheppard została formalnie wybrana jako ośrodek szkolenia w ramach programu ENJJPT. Ośrodek został oficjalnie otwarty 23 października 1981 r. Ze względu na powodzenie przedsięwzięcia w połączeniu z nieudanymi próbami zorganizowania podobnego szkolenia w Europie, w ciągu kolejnych lat, początkowy 10-letni okres obowiązywania programu był wielokrotnie przedłużany. Obecnie jest on przedłużony do 2026 r. i nie ma planów, by dokonywać w nim większych zmian. Od momentu jego uruchomienia, w ramach programu wyszkolono ponad 7700 pilotów, i wciąż szkoli się nowych.
ENJJPT oferuje cztery ważne kursy szkoleniowe. Poza głównym programem szkolenia pilotów przed ich specjalizacją, czyli w ramach programu szkolenia podstawowego i zaawansowanego – Undergraduate Pilot Training (UPT), w ramach ENJJPT prowadzi się szkolenia instruktorskie, czyli szkoli instruktorów pilotów, prowadzi się szkolenie taktyczno-bojowe – Introduction to Fighter Fundamentals (IFF) oraz kurs IFF Upgrade Instructor Pilot Training, czyli realizuje się program szkolenia, w ramach którego instruktorzy szkolenia podstawowego i zawansowanego uzyskują uprawnienia do prowadzenia szkolenia taktyczno-bojowego. Co roku w ramach ENJJPT szkoli się około 200 pilotów, mowa o liczbie tych, którzy szkolenia kończą. Co roku też szkoli się około 80 nowych instruktorów, program zaś szkolenia taktyczno-bojowego przechodzi rocznie około 150 pilotów.
Szkolenia UPT obejmują około ośmiu grup co roku, a w każdej jest około 25 studentów przechodzących 55-tygodniowe kursy. Wspomniane kursy są mniej więcej podzielone na trzy fazy. Nie wszyscy studenci przechodzą wszystkie fazy UPT – zależy to od tego, z jakiego kraju pochodzą i na jakie samoloty mają się w przyszłości szkolić. Mogą na przykład szkolić się w ramach dwóch pierwszych faz, albo dołączyć wyłącznie na trzecią.
Pierwsza faza UPT to 5-tygodniowy okres obejmujący 134 godzin nauki naziemnej oraz sześć sesji symulatorowych, by przygotować studentów do ich praktycznego szkolenia na samolocie T-6. Faza 2 to szkolenie praktyczne na T-6 i obejmuje kolejne 204 godzin nauki naziemnej, 34 sesje symulatorowe oraz 78 lotów w łącznym czasie 105 godzin na samolocie T-6. Całość, 26 tygodni, to w praktyce szkolenie podstawowe.
Kiedy studenci opanują samolot T-6, przechodzą do trzeciej fazy (szkolenie zaawansowane) na samolocie odrzutowym T-38. Faza trzecia to 24 tygodnie, w czasie których prowadzi się kolejne 137 godzin nauki na ziemi, 36 sesji symulatorowych oraz 79 lotów na samolocie T-38, w czasie 90 godzin. Po ukończeniu fazy 3 na T-38, studenci otrzymują tytuł i odznakę pilota USAF, która nie jest łatwa do zdobycia. Łącznie cały kurs obejmuje 475 godzin nauki na ziemi, 99 godzin w symulatorach i 195 godzin w powietrzu, a to wszystko w ciągu kursu, który trwa tylko nieco ponad rok!
Studenci wybrani do szkolenia na samoloty bojowe następnie są kierowani na kurs taktyczno-bojowy, Introduction to Fighter Fundamentals (IFF), uczą się na nim głównie elementów zastosowania bojowego typowego dla maszyn naddźwiękowych. Kurs trwa 9 tygodni i obejmuje 80 godzin wykładów, dziewięć sesji symulatorowych oraz 16 intensywnych lotów, ponownie wykonywanych na T-38.
Kurs IFF to najbardziej wymagająca część całego szkolenia w ramach ENJJPT, przez większość studentów uważana za najtrudniejszą. Nie tylko szkolenie jest bardzo intensywne z dużym przepływem informacji, ale loty wykonywane w ramach kursu są również niezwykle trudne i bardzo obciążające, fizycznie i psychicznie. Wiążą się one z manewrami z dużym przeciążeniem, w czasie symulowanych walk powietrznych. W czasie tego kursu po raz pierwszy samolot jest traktowany przede wszystkim jako narzędzie walki, bowiem samolot bojowy do tego właśnie służy. Wiąże się to z dużą odpowiedzialnością i studenci muszą to szkolenie traktować bardzo poważnie, wkładając w nie maksimum wysiłku. Przygotowania i omówienia lotów odgrywają w tym szkoleniu wielką wagę.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu