Baza Såtenäs ulokowana w południowej Szwecji, pomiędzy Trollhättan i Lidköping, nad jeziorem Vänern, została otwarta w 1940 r. Jej położenie, w równej odległości od Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, stosunkowo niedaleko od stolicy Szwecji, czyni ją jedną z najważniejszych baz lotniczych. Pierwszymi samolotami, które tu stacjonowały, były dwusilnikowe bombowce Caproni Ca.313S. Z powodu swoich licznych wad i wielu wypadków, już w 1942 r. zostały one zastąpione bombowcami nurkującymi SAAB B17 budowanymi w Szwecji. Po drugiej wojnie światowej, począwszy od 1946 r., SAAB B17 zostały z kolei zastąpione nowymi samolotami myśliwskimi SAAB J-21, używanymi w roli szturmowców, a od 1948 r. używano też dwusilnikowych bombowców SAAB B18. Na początku lat pięćdziesiątych baza Såtenäs wkroczyła w erę odrzutową, wraz z wprowadzeniem samolotów SAAB J-21R. Już w 1954 r., po bardzo krótkiej służbie, zostały one zastąpione samolotami SAAB J-29 Tunnan. Także i ten typ służył w Såtenäs bardzo krótko i w 1956 r. został zastąpiony przez SAAB A-32 Lansen. W 1973 r. w bazie Såtenäs pojawiły się samoloty wielozadaniowe SAAB AJ-37 Viggen, wykorzystywane do różnorodnych zadań, w tym do atakowania celów naziemnych i rozpoznania. W 1996 r. dostarczono do bazy pierwszy wielozadaniowy samolot myśliwski SAAB JAS-39 Gripen, wkrótce wyposażono w nie dwa dywizjony skrzydła, a zadania bazy po raz pierwszy zmieniły się z atakowania celów naziemnych i rozpoznania na obronę powietrzną.
Saab JAS-39A/B Gripen rozpoczął w pełni operacyjną służbę w bazie Såtenäs 9 czerwca 1996 r., a kolejna wersja JAS-39C/D, od 2012 r., kiedy wycofano ze służby ostatnie egzemplarze JAS-39A/B. Dla wielu pilotów wycofanie bardzo lubianych Viggenów było smutnym momentem w historii bazy. Jednakże dla samego skrzydła bazującego w Såtenäs i jego dwóch dywizjonów bojowych był to początek nowej ery, nowe wyzwanie. Siły Powietrzne Szwecji wyznaczyły bowiem tę jednostkę jako wiodącą we wprowadzaniu nowej techniki lotniczej i w ten sposób baza stała się kolebką Gripenów. Wszyscy nowi piloci kierowani do jednostek eksploatujących ten typ samolotu tu właśnie przechodzili przeszkolenie trwające sześć miesięcy. Poza częścią teoretyczną obejmuje ono 20 misji na symulatorach, na Multi-Mission-Trainer lub na kompleksowym Full Mission Simulator (FMS). Dopiero wtedy rozpoczynają się loty na dwumiejscowym JAS-39D.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu