12 września Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Northrop Grumman w sprawie realizacji programu modernizacji pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye.
Wrześniowa umowa ma wartość 458 mln USD i ma zostać zrealizowana do września 2028 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 66,5 mln USD. Głównym miejscem prac będą zakłady producenta w Melbourne w stanie Floryda. Celem modernizacji ma być unowocześnienie architektury kabiny pilotów – wśród wymienionych prac wymienia się układ nawigacji, sterowania oraz zobrazowania danych. Dodatkowo prace mają objąć wymianę centralnego komputera misji.
Według pierwotnych planów US Navy planowała zamówić 75 samolotów E-2D Hawkeye. W maju bieżącego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o uruchomieniu pierwszych środków budżetowych w sprawie kontynuacji produkcji – obecny plan zakłada zwiększenie liczby maszyn do ponad 80 sztuk. Poza produkcją na potrzeby lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych program E-2D Hawkeye notuje kolejne sukcesy eksportowe. Osiemnaście egzemplarzy zostało zamówionych przez Japonię, a trzy przez Francję. Jak wskazują przedstawiciele producenta, działania marketingowe obejmują inne obszary, w tym m.in. Tajwan, Egipt, Indie oraz Polskę. W przypadku tego ostatniego kraju, nieoficjalnie, wiadomo, że polskie władze zbierają informacje w celu wyboru docelowego rozwiązania, które ma zastąpić zamówione w Szwecji samoloty Saab 340 z radarami Erieye.
Lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych systematycznie modernizuje E-2D Hawkeye. Wśród zmian, które zostały już wdrożone operacyjnie należy wymienić instalację układu pozwalającego na pobieranie paliwa w powietrzu z użyciem giętkiego przewodu tankującego. Dzięki temu misje (z lotniskowców) mogą trwać nie cztery, a osiem godzin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu