Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

DOL Wielbark po przebudowie

Prosty odcinek drogi o szerokości czterech pasów będzie służył jako lotnisko rezerwowe dla samolotów wojskowych, a w sytuacjach awaryjnych mogą na nim lądować również samoloty cywilne. Fot. Lafarge

Firma Lafarge poinformowała o zakończeniu przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej 604 między Nidzicą a Wielbarkiem. Prace wykonywane przez Strabag objęły odcinek z nawierzchnią betonową o długości 12,5 km, w skład którego wchodzi drogowy odcinek lotniskowy o długości 3240 m i szerokości ponad 20 m.

Dodatkowym wyzwaniem była konieczność prowadzenia robót w obszarach chroniących przyrodę. Inwestycja graniczy z Puszczą Napiwodzko-Ramucką, która jest ostoją ptaków na skalę europejską. Uwzględnienie szczególnych wymagań związanych ze środowiskiem przyrodniczym to nie jedyne wyzwanie, jakie czekało na wykonawców podczas przeprowadzanych prac. Z uwagi na kolizję z nową trasą konieczna była likwidacja cmentarza wojskowego z okresu I wojny światowej we wsi Ruskowo. Na cmentarzu znajdowały się pojedyncze mogiły żołnierzy armii niemieckiej, a także mogiły zbiorowe żołnierzy rosyjskich poległych w 1914 r. Szczątki pochowanych tam żołnierzy przeniesiono na cmentarz w Uścianku, na którym znajdują się podobne groby żołnierzy armii niemieckiej i rosyjskiej poległych w walkach 30 sierpnia 1914 r.

Poza koniecznością przeniesienia cmentarza, a także likwidacją kolizji z nieczynną linią kolejową nr 225 przecinającą drogę w dwóch miejscach, na wykonawców czekało jeszcze jedno niestandardowe zadanie. Na odcinku 3,24 km, w pasie drogowym drogi wojewódzkiej nr 604 znajdował się Drogowy Odcinek Lotniskowy DOL Wielbark o współrzędnych N53°22’00.’’ E20°47’33.’’. DOL powstał jeszcze w czasach przynależności Polski do Układu Warszawskiego i stanowił część infrastruktury obronnej. Zgodnie z wytycznymi inwestora należało go zachować.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “DOL Wielbark po przebudowie”

  1. Więcej DOL-ów potrzeba naszej armii wraz z zamaskowanymi schronami i miejscami podstawowej obsługi maszyn. Do tego środki łączności plus podstawowe media. Także obecne bazy lotnictwa zmodernizować tak aby każda miała przynajmniej po dwa pasy startowe z dodatkowymi drogami kołowania. To powinno być minimum dla zwiększenia bezpieczeństwa naszych sił powietrznych w razie konfliktu.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc