31 sierpnia rosyjski Fundusz Perspektywicznych Badań poinformował, że naziemne bezzałogowce Markier zaliczyły serię badań terenowych, podczas których ponownie potwierdziły zdolność autonomicznego pokonania trasy w przypadkowym terenie. Tym razem Markier zaliczył próbę przejechania 100 km.
Według oficjalnego komunikatu rosyjskiego federalnego Funduszu Perspektywicznych Badań (Fond pierspiektiwnych issledowanij, FPI) w najnowszych testach wzięły udział oba warianty Markiera, czyli kołowy (dwa egzemplarze) i gąsienicowy (jeden). Na opublikowanym filmie z najnowszej próby widać kołowego Markiera o numerze 003 i to właśnie ten egzemplarz użyto w teście pokonania 100 km. W ramach tego sprawdzianu Markier przejechał w trybie autonomicznym trasę o długości 100 km, co zajęło mu pięć godzin i 41 minut. 40 km trasy przebiegało w terenie, a 60 drogami utwardzonymi i nieutwardzonymi. Najpierw zdalnie Markier otrzymał współrzędne punktu docelowego, a następnie samodzielnie rozpoczął przejazd, analizując otoczenie. Autonomię działania Markiera zapewnia system czujników obrazowania wielozakresowego i najnowsze algorytmy oparte o sieci neuronowe. Markier jest samoświadomy swojego położenia w przestrzeni w promieniu ponad 100 m, co pozwala mu podejmować właściwe decyzje o wyborze trasy w nieznanym terenie bez interwencji człowieka-operatora. Natomiast jest możliwość zdalnego dodania Markierowi kolejnego punktu nawigacyjnego do trasy przejazdu podczas jej pokonywania. Wówczas Markier musi dostosować trasę przejazdu do nowych wytycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=z5cz04DP_M8
Innym testem przeprowadzonym w sierpniu było patrolowanie wyznaczonego obszaru, co Markier wykonywał okrążając (obwód trasy 2,5 km) przez sześć godzin zadany do patrolowania teren. Dodatkowo, w ramach kolejnego badania, przeprowadzono 20 startów bezzałogowych wielowirnikowców z pokładu samego Markiera. A także sprawdzano możliwość kontrolowania Markierów za pomocą systemów rozpoznania, dowodzenia i łączności używanych w Wojskach Lądowych Federacji Rosyjskiej. Nie stwierdzono tego wprost, ale najwyraźniej jest to część prac rozwojowych, które mają doprowadzić do kompatybilności Markiera (lub badanych na tych robotach rozwiązań) z już używanymi w rosyjskiej armii systemami rozpoznania i dowodzenia, bez konieczności dodawania kolejnego specjalnego (pod)systemu do konkretnego robota.
Poprzednio, w grudniu 2020 r., także kołowy Markier w trybie autonomicznym przejechał 30 km w stepowo-leśnym zaśnieżonym terenie, co zajęło robotowi 1,5 h (o czym informowaliśmy na łamach „Wojska i Techniki”). tak wówczas, jak i teraz w sierpniu, próbne przejazdy przeprowadzono w okolicach Czelabińska. Zapowiadane pod koniec 2020 r. kolejne testy zakładały pokonanie 50, 100 i 200 km. Nie ma oficjalnych informacji odnośnie przeprowadzenia testu 50-kilometrowego.
Program eksperymentalnej robotycznej platformy Markier ma oficjalnie za zadanie rozwój rozwiązań do zastosowania w lądowych systemach techniki robotycznej (RTK – Robototiechniczeskij kompleks), aby stopniowo zwiększać autonomię takich systemów z jednoczesnym ograniczaniem koniecznego zdalnego sterowania przez operatora, docelowo bez konieczności jego udziału. Skonstruowane do programu Markier naziemne bezzałogowce są określane demonstratorami. Wyróżnia je otwarta (modułowa) budowa i taka też architektura ich systemów pokładowych. Na tym etapie programu nie podano, czy docelowo Markiery mają być wzorcami maszyn seryjnych. Na pewno można przyjąć, że wszelkie rozwiązania techniczne związane z autonomicznym działaniem Markierów są uniwersalne i rozwijane z myślą o zastosowaniu na różnych bezzałogowych czy zrobotyzowanych naziemnych pojazdach wojskowych. Program Markier trwa od 2018 r. W jego ramach skonstruowano platformy badawcze – gąsienicową i kołową (6×6 – użyta w grudniu), łącznie w pięciu egzemplarzach, w tym co najmniej dwa gąsienicowe. Wersja 6×6 Markiera może autonomicznie jechać przez 48 h drogami utwardzonymi lub 24 h gruntowymi.
FPI to fundusz federalny powołany w 2012 r. do prowadzenia badań na rzecz przemysłu obronnego i specjalnego. Wśród jego wielu projektów jest m.in. android Fedor/Fiodor czy głębinowy podwodny bezzałogowiec Witiazʹ-D, skonstruowany w CKB MT Rubin. W programie Markier współuczestniczy spółka NPO „Androidnaja tiechnika” z Magnitogorska.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
U nas dalej niech trwa bezsilność i chaos w Inspektoratach dotycząca rozwoju i modernizacji naszej armii to wnet będziemy w gronie państw trzeciego świata pod względem zacofania modernizacyjnego