Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosyjski robot Markier zaliczył test 100 km [WIDEO]

RTK Markier 003 podczas sierpniowego testowego przejazdu trasy 100 km. Fot. FPI

31 sierpnia rosyjski Fundusz Perspektywicznych Badań poinformował, że naziemne bezzałogowce Markier zaliczyły serię badań terenowych, podczas których ponownie potwierdziły zdolność autonomicznego pokonania trasy w przypadkowym terenie. Tym razem Markier zaliczył próbę przejechania 100 km.


Według oficjalnego komunikatu rosyjskiego federalnego Funduszu Perspektywicznych Badań (Fond pierspiektiwnych issledowanij, FPI) w najnowszych testach wzięły udział oba warianty Markiera, czyli kołowy (dwa egzemplarze) i gąsienicowy (jeden). Na opublikowanym filmie z najnowszej próby widać kołowego Markiera o numerze 003 i to właśnie ten egzemplarz użyto w teście pokonania 100 km. W ramach tego sprawdzianu Markier przejechał w trybie autonomicznym trasę o długości 100 km, co zajęło mu pięć godzin i 41 minut. 40 km trasy przebiegało w terenie, a 60 drogami utwardzonymi i nieutwardzonymi. Najpierw zdalnie Markier otrzymał współrzędne punktu docelowego, a następnie samodzielnie rozpoczął przejazd, analizując otoczenie. Autonomię działania Markiera zapewnia system czujników obrazowania wielozakresowego i najnowsze algorytmy oparte o sieci neuronowe. Markier jest samoświadomy swojego położenia w przestrzeni w promieniu ponad 100 m, co pozwala mu podejmować właściwe decyzje o wyborze trasy w nieznanym terenie bez interwencji człowieka-operatora. Natomiast jest możliwość zdalnego dodania Markierowi kolejnego punktu nawigacyjnego do trasy przejazdu podczas jej pokonywania. Wówczas Markier musi dostosować trasę przejazdu do nowych wytycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=z5cz04DP_M8

Innym testem przeprowadzonym w sierpniu było patrolowanie wyznaczonego obszaru, co Markier wykonywał okrążając (obwód trasy 2,5 km) przez sześć godzin zadany do patrolowania teren. Dodatkowo, w ramach kolejnego badania, przeprowadzono 20 startów bezzałogowych wielowirnikowców z pokładu samego Markiera. A także sprawdzano możliwość kontrolowania Markierów za pomocą systemów rozpoznania, dowodzenia i łączności używanych w Wojskach Lądowych Federacji Rosyjskiej. Nie stwierdzono tego wprost, ale najwyraźniej jest to część prac rozwojowych, które mają doprowadzić do kompatybilności Markiera (lub badanych na tych robotach rozwiązań) z już używanymi w rosyjskiej armii systemami rozpoznania i dowodzenia, bez konieczności dodawania kolejnego specjalnego (pod)systemu do konkretnego robota.

Poprzednio, w grudniu 2020 r., także kołowy Markier w trybie autonomicznym przejechał 30 km w stepowo-leśnym zaśnieżonym terenie, co zajęło robotowi 1,5 h (o czym informowaliśmy na łamach „Wojska i Techniki”). tak wówczas, jak i teraz w sierpniu, próbne przejazdy przeprowadzono w okolicach Czelabińska. Zapowiadane pod koniec 2020 r. kolejne testy zakładały pokonanie 50, 100 i 200 km. Nie ma oficjalnych informacji odnośnie przeprowadzenia testu 50-kilometrowego.

Mapa sierpniowego przejazdu z naniesionymi punktami nawigacyjnymi i pozostałe informacje: dystans – 100,7 km; średnia prędkość – 17,69 km/h; zużycie paliwa – 20,12 l; godzina startu – 15.21; godzina przybycia – 21.02; długotrwałość przejazdu – 5 godz. 41 min; stan RTK Markier 003 – sprawny; status wypełnienia zadania – wypełnione. Fot. FPI

Program eksperymentalnej robotycznej platformy Markier ma oficjalnie za zadanie rozwój rozwiązań do zastosowania w lądowych systemach techniki robotycznej (RTK – Robototiechniczeskij kompleks), aby stopniowo zwiększać autonomię takich systemów z jednoczesnym ograniczaniem koniecznego zdalnego sterowania przez operatora, docelowo bez konieczności jego udziału. Skonstruowane do programu Markier naziemne bezzałogowce są określane demonstratorami. Wyróżnia je otwarta (modułowa) budowa i taka też architektura ich systemów pokładowych. Na tym etapie  programu nie podano, czy docelowo Markiery mają być wzorcami maszyn seryjnych. Na pewno można przyjąć, że wszelkie rozwiązania techniczne związane z autonomicznym działaniem Markierów są uniwersalne i rozwijane z myślą o zastosowaniu na różnych bezzałogowych czy zrobotyzowanych naziemnych pojazdach wojskowych. Program Markier trwa od 2018 r. W jego ramach skonstruowano platformy badawcze – gąsienicową i kołową (6×6 – użyta w grudniu), łącznie w pięciu egzemplarzach, w tym co najmniej dwa gąsienicowe. Wersja 6×6 Markiera może autonomicznie jechać przez 48 h drogami utwardzonymi lub 24 h gruntowymi.


FPI to fundusz federalny powołany w 2012 r. do prowadzenia badań na rzecz przemysłu obronnego i specjalnego. Wśród jego wielu projektów jest m.in. android Fedor/Fiodor czy głębinowy podwodny bezzałogowiec Witiazʹ-D, skonstruowany w CKB MT Rubin. W programie Markier współuczestniczy spółka NPO „Androidnaja tiechnika” z Magnitogorska.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Rosyjski robot Markier zaliczył test 100 km [WIDEO]”

  1. U nas dalej niech trwa bezsilność i chaos w Inspektoratach dotycząca rozwoju i modernizacji naszej armii to wnet będziemy w gronie państw trzeciego świata pod względem zacofania modernizacyjnego

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc