11 sierpnia korporacja Raytheon poinformowała, że jej specjaliści oraz przedstawiciele US Navy zakończyli próby stacji radiolokacyjnych EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), które mają zastąpić starsze urządzenia używane przez US Navy oraz siły sojusznicze.
Próby prowadzono w ośrodku badawczo-rozwojowym US Navy Wallops Island Test Facility w stanie Wirginia. Obejmowały dwie wersje radarów EASR: AN/SPY-6(V)2 oraz AN/SPY-6(V)3. Pierwsza z nich cechuje się zastosowaniem anteny obrotowej z mechanicznym skanowaniem horyzontu, a druga jest anteną z nieruchomym panelem ścianowym. W ramach ostatniej serii testów sprawdzono możliwość użycia w zakresie walki powietrznej, kontroli ruchu lotniczego i zapotrzebowanie energetyczne.
Zgodnie z deklaracjami rodzina stacji radiolokacyjnych SPY-6 ma trafić na modernizowane lotniskowce typu Nimitz oraz okręty desantowe (AN/SPY-6(V)2), a także znajdujące się w budowie lotniskowce typu Gerald R. Ford, fregaty typu Constellation oraz na jednostki użytkowników eksportowych (AN/SPY-6(V)3). Radary mają pozwalać na prowadzenie walki powietrznej (w tym lokalizacji bezzałogowych aparatów latających) i nawodnej. Dodatkowo pozwolą na zabezpieczenie kontroli ruchu lotniczego w pobliżu lotniskowców oraz śmigłowcowców desantowych.
Produkcja seryjna pierwszych stacji radiolokacyjnych obu typów została uruchomiona w lipcu 2020 roku, kiedy Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił cztery AN/SPY-6(V)2 oraz dwa SPY-6(V)3. Kosztowały 126 mln USD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu