18 czerwca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono dwie poselskie interpelacje dotyczące wsparcia krajowego przemysłu stoczniowego poprzez zamówienia Ministerstwa Obrony Narodowej.
Autorem obu interpelacji jest poseł Paweł Bejda (Klub Parlamentarny Koalicja Polska), a w przypadku jednej pomagał mu poseł Jarosław Rzepa (Klub Parlamentarny Koalicja Polska). W ich ramach zwrócili uwagę na stan PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. w Gdyni oraz Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie.
Jak wskazuje w interpelacji, w okresie rządów PO–PSL opracowano i wdrożono Program Operacyjny pod nazwą „Zwalczanie zagrożeń na morzu”, w ramach którego zaplanowano udział polskich stoczni w wielomiliardowych zamówieniach na okręty dla Marynarki Wojennej. Jednym z głównych beneficjentów tego programu miała być PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni, która w ramach nowych zamówień dla Sił Zbrojnych RP uzyskałaby nowe zdolności przemysłowe, ważne dla bezpieczeństwa państwa. Od 2016 r. zamiast jednak rozwoju gdyńskiej stoczni mamy do czynienia z odbieraniem jej zamówień przez kierownictwo MON, a także z chaosem ukazującym brak jakiejkolwiek strategii rządu łączącej wielomiliardowe kontrakty zbrojeniowe ze wzmacnianiem polskiego przemysłu stoczniowego, na co zwrócił uwagę w jednym ze swoich wywiadów prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz. Najpierw jeden minister obrony narodowej z PiS ogłasza budowę w polskich stoczniach okrętów podwodnych Orka, a po kilku miesiącach kolejny minister obrony narodowej z PiS ogłasza publicznie zakup używanych szwedzkich okrętów podwodnych, określając to działanie jako „zakup pomostowy”. Z kolei w przypadku okrętu ratowniczego „Ratownik”, który miała realizować również PGZ Stocznia Wojenna, podobnie jak w przypadku Orki, kiedy jeden minister obrony narodowej z PiS zawarł umowę na ten okręt, to kolejny minister ją zerwał, aby ponownie zlecić to zadanie do gdyńskiej stoczni. Kulminacja destrukcyjnych dla stoczni wojennej działań rządu nastąpiła z chwilą unieważnienia przez ministra obrony narodowej postępowania na dostawy okrętów Miecznik i Czapla, w wyniku których polskie stocznie mogły uzyskać nową przyszłość na dekady.
Choćby z tego powodu, do MON skierowano serię pytań:
Czy PGZ Stocznia Wojenna przewidziana jest do udziału w produkcji okrętu podwodnego Orka?
Jakie nowe zdolności przemysłowe i w ramach jakich zamówień rząd zaplanował w odniesieniu do PGZ Stoczni Wojennej?
Kolejnym umorzonym przez rząd postępowaniem, na którym straciła PGZ Stocznia Wojenna, jest dostawa zbiornikowca paliwowego Supply. Mając na uwadze, że w przeszłości takie okręty dostarczała Marynarce Wojennej właśnie PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni, proszę o informację, kiedy okręty Supply trafią do polskiej armii i czy w zamówieniu weźmie udział PGZ Stocznia Wojenna?
W czerwcu 2015 r. Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął procedurę pozyskania okrętów Miecznik i Czapla, kierując je m.in. do Stoczni Wojennej w Gdyni. Rząd jednak unieważnił to zadanie, po kilku latach uruchamiając jedynie zamówienie na okręty Miecznik. Jakie były powody odebrania zamówienia na okręty Miecznik i Czapla dla PGZ Stoczni Wojennej?
W jednym ze swoich wywiadów prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz skrytykował zakupy pomostowe używanych zagranicznych okrętów wojennych, podkreślając, że takie projekty jak budowa i produkcja nowoczesnych okrętów wojennych, podobnie jak zaawansowane systemy rakietowe, powinniśmy realizować w ramach współpracy międzynarodowej, zapewniając od samego początku udział w programie krajowych stoczni.
Proszę o informacje: Jakie konkretnie programy współpracy międzynarodowej na rzecz modernizacji Marynarki Wojennej przygotował i wdrożył rząd w ostatnich 6 latach?
Rząd unieważnił zamówienie na okręty obrony wybrzeża Miecznik i okręty patrolowe Czapla, w których udział mogła brać stocznia Gryfia, szczególnie jeśli chodzi o patrolowce, które w przeszłości szczecińska stocznia już produkowała. Proszę o informacje: Na jakim etapie znajduje się obecnie zadanie dotyczące pozyskania okrętów patrolowych Czapla i czy planuje Pan Minister udział w tym zadaniu stoczni Gryfia?
W 2017 r. MON publicznie ogłosił udział stoczni Gryfia w produkcji okrętów podwodnych Orka dla Marynarki Wojennej. Proszę o informacje: Na jakim etapie realizacji jest ta deklaracja byłego już ministra obrony narodowej i czy w ogóle podjęto jakiekolwiek działania w tym zakresie?
W ramach modernizacji technicznej Marynarki Wojennej rząd PO-PSL przygotował wielomiliardowe zadania, które z powodzeniem mogłaby realizować stocznia Gryfia. Można tu wymienić chociażby wspomniany okręt patrolowy Czapla, ale też zbiornikowce Supply, okręty rozpoznania elektronicznego Delfin czy okręty transportowo-logistyczne Marlin, Transhol czy też Bałtyk. Proszę o informacje: Na jakim etapie są te zadania i czy resort obrony narodowej zakłada ich realizację z udziałem stoczni Gryfia?
Przypomnijmy, zgodnie z informacjami ogłoszonymi przez wiceministra Wojciecha Skurkiewicza na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w marcu bieżącego roku, w Planie Modernizacji Technicznej do 2035 roku zaplanowano wydanie 60 mld PLN na modernizację Marynarki Wojennej. W ramach planowanych wydatków przewidziano zakup trzech fregat Miecznik (do 2032 roku), a także czterech okrętów podwodnych (dwóch używanych typu A17 ze Szwecji oraz pary nowo zbudowanych w ramach programu Orka z realizacją do 2034 roku). Uzupełnieniem powyższych mają być jednostki pomocnicze oraz wsparcia: okręty rozpoznawcze Delfin (dwa w latach 2024-2027), ratowniczy Ratownik (do 2024 roku), wielozadaniowy okręt wsparcia Bałtyk (do 2027 roku), zbiornikowiec paliwowy Supply (do 2026 roku), jednostki hydrograficzne Hydrograf (2025-2027) oraz pływające stacje demagnetyzacyjne Magneto (2024-2030). Zgodnie z deklaracjami politycznymi, do końca połowy roku Ministerstwo Obrony Narodowej zaplanowało podpisanie kontraktu z krajowymi stoczniami na budowę fregat Miecznik. Dodatkowo realizacja programu Ratownik do 2024 roku może zakładać, że także umowa na tą jednostkę zostanie podpisana w najbliższych miesiącach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu