Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus ujawnił system misyjny C295 FITS obsługiwany przez załogę naziemną

Fot. Airbus

Inżynierowie firmy Airbus ukończyli pomyślnie serię lotów próbnych samolotu C295 wyposażonego w moduł misyjny FITS (COMMOMISS), z zainstalowaną nową funkcjonalnością, umożliwiającą jego zdalną obsługę przez operatorów naziemnych.

Podczas czterech lotów, wykonanych w kwietniu na południu Hiszpanii, sprawdzano działanie samolotu testowego w wersji rozpoznawczej Airbus C295 Intelligence Surveillance Recognition (ISR) wyposażonego w pakiet awioniki firmy Collins.

Maszyna wykonała standardowe misje patrolowe nad morzem, a wszystkie zamontowane w nim sensory rozpoznawcze były obsługiwane w czasie niemal rzeczywistym przez operatorów misji ze stacji naziemnej firmy Airbus w Getafe. Po przejęciu kontroli nad sensorami pracujący w niej operatorzy wykonywali różne zadania obserwacyjne, w tym śledzili cele za pomocą urządzeń elektrooptycznych pracujących w podczerwieni (EO/IR) i zarządzali stacją radiolokacyjną – wszystko to za pośrednictwem zainstalowanego na pokładzie samolotu urządzenia łączności satelitarnej pracującego w paśmie Ka.

Podczas testów operatorzy naziemni dysponowali pełną świadomością sytuacyjną, bowiem korzystali z tego samego zestawu narzędzi i oprogramowania, które są dostępne dla użytkowników pokładowych stacji roboczych zintegrowanego systemu taktycznego (Fully Integrated Tactical System - FITS), co doprowadziło do przekształcenia stacji naziemnej COMMOMISS w skuteczny, dodatkowy węzeł operatorski.

Oto niektóre możliwości, jakie COMMOMISS oferuje użytkownikom:

  • dodatkowe stacje operatorskie w naziemnym Centrum Wsparcia Misji, zapewniające elastyczność operacyjną podczas długich i skomplikowanych misji - dzięki dzieleniu zadań między członków załóg taktycznych w powietrzu i na ziemi;
  • integracja z siecią dowodzenia C2 użytkownika, przyczyniająca się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (Common Operational Picture);
  • natychmiastowy dostęp do wszystkich danych zebranych przez sensory pokładowe w celu analizy w czasie rzeczywistym w połączeniu z prawie nieograniczonymi zasobami dostępnymi na ziemi;
  • możliwość zmniejszenia liczby operatorów (a tym samym stacji roboczych) na pokładzie samolotu podczas długotrwałych misji rozpoznawczych.

Projekt COMMOMISS to przyszłość powietrznych taktycznych systemów misji. Umożliwi tworzenie zharmonizowanych architektur systemów misji, interfejsów człowiek-maszyna (HMI) i koncepcji współdziałania (CONOPS) zarówno załogowych, jak i bezzałogowych statków powietrznych, w tym samolotów i śmigłowców. Pozwoli na bezproblemową integrację z całym systemem systemów rozpoznawczych, zapewniając użytkownikom globalną świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (COP) na bazie misji ISR.

Sprzęt wymagany do wdrożenia nowej funkcjonalności jest dostępny dla nowych klientów zainteresowanych samolotem C295 ISR, co oznacza, że możliwości COMMOMISS są już teraz dostępne jako opcja katalogowa przy zakupie lub opcja rozbudowy potencjału operacyjnego samolotów w przyszłości.

Źródło: Airbus.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Airbus ujawnił system misyjny C295 FITS obsługiwany przez załogę naziemną”

  1. Jeżeli patrolowy C-295 będzie miał operatorów na ziemi, zwiększy się udzwig, zasięg, możliwości samolotu -fajny kandydat w naszym programie samolotu patrolowego Rybitwa i rozpoznawczego Płomykówka.

  2. Dokładnie. Ten samolot ma niezły potencjał przy wykorzystaniu specjalistycznych systemów,a do tego dochodzą korzyści z ujednolicenia floty, być może nawet da się go wykorzystać je do wskazywania celów dla naszych NDR-ów czy innych systemów rakietowych, to byłoby bardzo ważne.

  3. Wskazywanie celów dla NDR to bardzo ważna sprawa i powinna być załatwiona dwutorowo.
    Z jednej strony wszystkie możliwe jednostki muszą w ramach sieciocentrycznego pola walki przekazywać dane o celach NDR, od F-35 do okrętów podwodnych, z drugiej integralną częścią NDR powinny być drony rozpoznawcze na dziś to najlepiej dwa zaestawy Orlików które mają się pojawić w tym roku, na początek muszą wystarczyć

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc