Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy nawodny pojazd autonomiczny Royal Navy

Kuter bezzałogowy MADFOX. Fot. Royal Navy

26 marca NavyX przyjęła do eksploatacji nowy autonomiczny kuter bezzałogowy MADFOX. NavyX to zespół utworzony przez wojskowych, inżynierów i innych specjalistów branż mających zastosowanie w obronności, mający na celu poszukiwanie i testowanie nowych systemów bezzałogowych w celu ich integracji w Królewskiej Marynarce Wojennej.

Kuter MADFOX (Maritime Demonstrator for Operational eXperimentation, pol. demonstrator morski do testów operacyjnych), wywodzi się z 13-metrowej jednostki opcjonalnie załogowej Mast-13 opracowanej przez L3Harris, która przez ostatnie 18 miesięcy była obsługiwana przez Laboratorium Nauki i Technologii Obronnej (Defence Science and Technology Laboratory) podczas serii prób z Royal Navy.

Od momentu dostarczenia MADFOX-a do NavyX kuter był szykowany do rozpoczęcia wymagających testów morskich. W ciągu następnych kilku miesięcy zespół NavyX będzie kontynuował prace nad bezzałogowymi jednostkami nawodnymi USV (Uncrewed Surface Vessels), jednocześnie badając, w jaki sposób mogą one w ramach szeregu operacji wojskowych prowadzić funkcje obserwacji (dozoru) i ochrony sił. Komandor por. Antony Crabb, szef zespołu NavyX, powiedział: „Mając MADFOX-a w rękach, NavyX będzie mógł zbadać wiele kwestii, takich jak: bezpieczeństwo pływania USV, jego zgodność z przepisami, użycie w nowych misjach, zastosowanie nowego wyposażenia misyjnego i funkcje, jakie USV mogą odegrać w złożonych operacjach w ramach floty przyszłości. Ta ekscytująca praca pomoże określić, w jaki sposób systemy te będą wykorzystywane na przyszłych jednostkach [fregatach, przyp. red.] typów 26 i 31”.

Inwestycja w MADFOX-a ma miejsce, gdy Royal Navy i Royal Marines zamierzają rozszerzyć wykorzystanie sprzętu bezzałogowego i autonomicznego. Mast-13 udowodnił zalety USV podczas testów w Norwegii w ubiegłym roku, kiedy to pomyślnie współdziałał z okrętem desantowym-dokiem HMS Albion w toku ćwiczenia „Autonomous Advance Force 3.0”. Tam działał jako pojazd zdalnie sterowany, w tym podczas tranzytu do i z doku okrętu.

Kolejnym krokiem będzie przyjęcie do prób autonomicznej łodzi motorowej o konstrukcji hybrydowej RIB (Rigid Inflatable Boat).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc