Według doniesień nigeryjskich mediów kraj ten ma otrzymać w najbliższym czasie 24 egzemplarze samolotów szkolno-bojowych Leonardo M346FA. Włoski producent samolotów nie potwierdził jeszcze oficjalnie zawarcia kontraktu.
Najprawdopodobniej to właśnie Nigeria zostanie pierwszym nabywcą uzbrojonej odmiany M346FA (Fighter Attack), opracowanej wspólnie przez Leonardo i izraelski Elbit. Jeszcze w tym roku do najludniejszego kraju Afryki ma trafić pierwsze sześć samolotów tego typu. Oprócz szkolenia zaawansowanego pilotów odrzutowych samolotów bojowych M346FA może być wykorzystywany do bliskiego wsparcia (CAS) i działań przeciwpartyzanckich (COIN). M346FA mają zastąpić w tych zadaniach w Nigerii eksploatowane od lat 80. ubiegłego wieku Dassault-Dornier Alpha Jet.
Wersja M346FA różni się zewnętrznie od podstawowej szkolnej M346A dwoma dodatkowymi belkami do przenoszenia pocisków „powietrze-powietrze” na końcówkach skrzydła. Łącznie samolot dysponuje siedmioma punktami podwieszeń, na których można przenosić uzbrojenie niekierowane i kierowane, zasobniki zadaniowe lub zbiorniki paliwa o łącznej masie ponad 2000 kg. Inne ulepszenia to wielofunkcyjny radiolokator Grifo-M346 z trybem wysokiej rozdzielczości SAR, system samoobrony i ostrzegania o zbliżających się przeciwlotniczych pociskach kierowanych oraz wyrzutniki przeciwradiolokacyjnych i termicznych nabojów zakłócających celów.
Na węźle podkadłubowym można podwiesić zasobniki obserwacyjno-celownicze i rozpoznawcze firmy Rafael – Reccelite oraz Litening 5. Możliwe jest również wykorzystanie taktycznego systemu transmisji danych kompatybilnego z Data Link 16. Maksymalna masa startowa wersji M346FA to 10 400 kg w porównaniu do 9600 kg odmiany nieuzbrojonej.
Lotnictwo wojskowe Nigerii rozpoczęło w ostatnich latach wprowadzanie do służby nowych typów samolotów bojowych – oprócz wspomnianych M346FA w tym roku do tego afrykańskiego kraju mają trafić pierwsze z 40 planowanych pakistańsko-chińskich wielozadaniowych myśliwców JF-17 Thunder. Lista nigeryjskich zamówień nowych statków powietrznych jest długa: zakontraktowano 12 turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29 Super Tucano (dostawa pierwszych jest planowana w drugiej połowie 2021 r.), sześć śmigłowców A109 Power, 12 dodatkowych śmigłowców bojowych Mi-35 (łącznie ma być ich 32), 11 śmigłowców transportowych Mi-17 oraz 16 uzbrojonych bezzałogowych samolotów rozpoznawczych CH-3, CH-4 i Wing Loong II.
Oprócz zakupu nowych typów, podjęto działania w kierunku zapewnienia samowystarczalności w zakresie prac remontowych na aktualnie posiadanych typach samolotów – myśliwskich F-7Ni, szkolno-bojowych Alpha Jet E oraz Aero L-39ZA Albatros. Wykonano również przeglądy okresowe transportowych C-130H Hercules. W ciągu ostatnich pięciu lat Nigeria przywróciła do służby ponad 20 „uziemionych’ samolotów, w znacznej mierze przy udziale zagranicznych inżynierów i techników. Działania te są skutkiem prowadzonej od 2009 r. wzmożonej aktywności we wschodniej części kraju dżihadystów islamskich ISWAP i Boko Haram, którym siły zbrojne Nigerii są zmuszone aktywnie przeciwdziałać.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A-29 im widać nie wystarcza jako wsparcie w walkach z Boko Haram.
Thundery też mogą być odciążone w misjach myśliwskich przez bojowe Mastery.
Nasze 32 F-35 też muszą mieć wsparcie modernizacja F-16 bardzo pomoże, ale co jeszcze nowe F-16V, a może eskadra dwie bojowych Masterów.