10 stycznia media amerykańskie poinformowały, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podjął decyzje o odkupieniu od Japonii pozostałych w tym kraju śmigłowców ciężkich Sikorsky MH-53E Super Stallion. Pozwoli to na zgromadzenie partii części zamiennych niezbędnych do utrzymania w linii własnych wiropłatów tego typu.
Pierwsze cztery egzemplarze zostały odkupione w latach 2016-2017. Trafiły do firmy Erickson Inc., która przeprowadziła proces demontażu w celu pozyskania pakietu części zamiennych. Sukces operacji spowodował, że Departament Obrony kontynuuje proces odkupienia maszyn w Japonii – do Stanów Zjednoczonych sprowadzonych zostanie pięć kolejnych egzemplarzach.
Morskie Siły Samoobrony Japonii zakupiły w Stanach Zjednoczonych jedenaście śmigłowców Sikorsky MH-53E Super Stallion (kontrakt zrealizowano w latach 1991-1995). W czasie służby utracono jeden z nich (6 czerwca 1995 r.). Ich głównym zadaniem była realizacja zadań przeciwminowych i transportowych. Ze względu na wyczerpanie resursów technicznych, zostały wycofane ze służby do 2017 r. Ich następcami zostały Leonardo AW101.
Japonia była jedynym eksportowym użytkownikiem śmigłowców Sikorsky MH-53E Super Stallion. Ich produkcja zakończyła się pod koniec lat 80. Łącznie firma Sikorsky dostarczyła 234 egzemplarzy. Większość z nich trafiła do US Marine Corps. Rosnące tempo operacyjne, szczególnie od 2001 r., zaowocowało gwałtownym wyczerpywaniem resursów i dostępności części zamiennych. Zakupy używanych MH-53E w Japonii mają umożliwić utrzymanie potencjału do momentu rozpoczęcia dostaw CH-53K King Stallion.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu