15 grudnia południowokoreańska Administracja Zamówień Obronnych DAPA ogłosiła, że w międzynarodowym postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu kolejnej partii wielozadaniowych śmigłowców pokładowych wybrała ofertę korporacji Lockheed Martin i rządu Stanów Zjednoczonych. Oznacza to, że lotnictwo morskie tego kraju zamówi MH-60R Seahawk.
Według upublicznionych informacji, 12 śmigłowców ma zostać dostarczonych do Republiki Korei do końca 2025 r. Umowa może kosztować około 878 mln USD i być podpisana jeszcze w tym roku. Zgodnie z procedurą FMS będzie w niej pośredniczyć Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Departament Stanu i Kongres wydały zgodę na transakcję w sierpniu 2019 r. Poza śmigłowcami pakiet objął wówczas jeden zapasowy silnik General Electric T700-GE-401C, zapasową stację radiolokacyjną AN/APS-153(v), zapasową optoelektroniczną głowicę obserwacyjno-celowniczą AN/AAS-44C(V), cztery 7,62 mm uniwersalne karabiny maszynowe M-240D i tyle samo 12,7 mm wkm GAU-21, 1000 boi hydrolokacyjnych AN/SSQ-36/53/62, a wsparcie szkolno-logistyczne.
Dla Lockheed Martina decyzja DAPA to duży sukces, gdyż konkurentem w przetargu był Leonardo AW159 Wildcat (osiem zakupiono w 2013 r. dla lotnictwa morskiego Republiki Korei). W ramach drugiej fazy projektu modernizacji floty śmigłowców pokładowych, w 2018 r. Seul rozważał bezprzetargowy zakup 12 kolejnych Wildcatów. Pomysł został skutecznie oprotestowany przez rząd Stanów Zjednoczonych. Zaowocowało to ogłoszeniem przetargu, i jak się okazało wyborem konstrukcji amerykańskiej.
Obecnie zamówienia eksportowe stanowią główne źródło utrzymania linii montażowej wielozadaniowych śmigłowców pokładowych MH-60R Seahawk. Lockheed Martin zakończył już prace przy pierwszym z 24 egzemplarzy zamówionych w lutym tego roku przez Indie. Ponadto 26 października podpisał umowę na produkcję czterech sztuk dla Grecji. W ciągu najbliższych tygodni, obok kontraktu z Republiką Korei, producent może także spodziewać się zamówienia na trzy kolejne MH-60R dla Greków. Rząd w Atenach zatwierdził środki budżetowe umożliwiające uruchomienie opcji kontraktowej.
Zwycięstwo w Republice Korei może zaowocować kolejnymi sukcesami w regionie. Seahawki są bowiem oferowane Tajwanowi i Socjalistycznej Republice Wietnamu. Dodatkowo zainteresowanie wyraża cały czas Meksyk, a także Hiszpania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
czyli - jeśli kupować cos na Mieczniki, to Seahawki a nie Wildcaty z leonardo - Seahawki można (co najmniej) składać w Mielcu czyli miejsca pracy w PL, a Wildcaty to miejsca pracy w GB jak AW-101...
ale najpierw i tak musi być decyzja w ogóle, że robimy Mieczniki, więc spoko ... sporo czasu jeszcze upłynie 🙂
Właśnie z tymi decyzjami jest najgorzej a nowoczesne okręty rakietowe razem z NDR-ami i systemem wskazywania celów powinny od lat stanowić trzon obrony wybrzeża i naszych morskich interesów gospodarczych. Możnaby nieraz odnieść wrażenie, że część programów modernizacyjnych jest celowo opróżniana czy wręcz sabotowana przez wrogie wpływy od środka.
AmxPL z tymi decyzjami masz rację, z drugiej strony musi być najpierw decyzja w sprawie Narwi, żeby MW miała te same rakiety.co reszta np CAMM /Sea Ceptor