Celem wizyty Kriworuczko w siedzibie UZGA w Kazaniu była ocena postępu w zamówionym przez MO FR programie dużego samolotu bezzałogowego Altius klasy HALE (high-altitude long-endurance). Na lotnisku pokazano mu egzemplarz doświadczalny Altius-U z numerem 881, przed którym wyłożono uzbrojenie; kilkusekundowa sekwencja w reportażu telewizyjnym była pierwszą prezentacją uzbrojenia dla Altiusa. Przed samolotem leżały dwie bomby; jeszcze jedna taka bomba wisiała pod skrzydłem samolotu. Na bombie był napis GWM-250, co najprawdopodobniej oznacza „gabarito-wiesowoj makiet” (makieta gabarytowo-masowa) 250 kg. Z drugiej strony samoloty wyłożono, między innymi, 500-kilogramową bombę kierowaną KAB-500M.
Na innych kadrach widać było antenę łączności satelitarnej pod zdemontowaną osłoną u góry przedniej części kadłuba Altiusa, a także widzianą po raz pierwszy głowicę optoelektroniczną pod centralną częścią kadłuba. Pokazano także naziemne stanowiska operatorskie systemu Altius. Samolot Altius wraz z uzbrojeniem uczestniczył także w wystawie Armia 2020 w Kubince w sierpniu tego roku, ale był w części zamkniętej, niedostępnej dla prasy i publiczności.
W 2010 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony określiło wymagania wobec nowej generacji dużych bezzałogowych samolotów i przedstawiło je potencjalnym wykonawcom. Program samolotu klasy HALE otrzymał oznaczenie kodowe Altius (z łaciny: wyżej). W konkursie wzięło udział pięć firm, w tym RSK MiG, a wygrało go biuro konstrukcyjne OKB Sokoł z Kazania, od kwietnia 2014 r. noszące nazwę OKB im. Simonowa (Michaił Simonow, później wieloletni szef biura konstrukcyjnego Suchoja, kierował zespołem z Kazaniu w latach 1959-69). Przez lata OKB Sokoł zajmowało się (i nadal się zajmuje) celami powietrznymi oraz niewielkimi taktycznymi bezzałogowymi aparatami latającymi.
W październiku 2011 r. firma otrzymała od MO Rosji kontrakt o wartości 1,155 mln rubli (38 mln USD, według ówczesnego kursu) na wykonanie pracy naukowo-badawczej Altius-M w terminie do grudnia 2014 r. Wynikiem pracy było opracowanie koncepcji i projektu wstępnego samolotu, a także zbudowanie demonstratora technologii przyszłego aparatu. Eksperymentalny egzemplarz 01 był gotowy jesienią 2014 r.; pierwsze znane zdjęcie satelitarne Altiusa-M na lotnisku w Kazaniu pochodzi z 25 września 2014 r. Jednakże próba startu była nieudana; podobno skończyła się złamaniem goleni podwozia. Po raz pierwszy udanie samolot wystartował w Kazaniu dopiero w połowie lipca 2016 r. Uwzględniając, że między próbami startu minęło półtora roku, prawdopodobnie w samolocie, a zwłaszcza jego układzie sterowania, wprowadzono zmiany.
Wcześniej, w listopadzie 2014 r. OKB Simonowa otrzymało warty 3,6 miliarda rubli (około 75 mln USD) kontrakt na kolejny etap, na pracę doświadczano-konstrukcyjną Altius-O. Jej rezultatem było zbudowanie i przetestowanie dwóch prototypów (z numerami 02 i 03). Sądząc z dostępnych zdjęć, samolot 02 nie ma jeszcze żadnej aparatury i jest bliski demonstratorowi technologii 01. Na 03 jest już część wyposażenia, w tym stacja łączności satelitarnej; niedawno założona została na nim głowica optoelektroniczna.
W międzyczasie zaszły wydarzenia, których zakulisowe przyczyny trudno ocenić zewnętrznemu obserwatorowi. W kwietniu 2018 r. dyrektor generalny i główny konstruktor OKB im. Simonowa Aleksander Gomzin został aresztowany pod zarzutem malwersacji i defraudacji funduszy rządowych. Miesiąc później został, co prawda wypuszczony, ale we wrześniu 2018 r. Ministerstwo Obrony zerwało kontrakt z OKB Simonowa na program Altius-O, a w grudniu przekazało projekt wraz z całą dokumentacją nowemu wykonawcy – UZGA. Wraz z przekazaniem do UZGA program otrzymał kolejny kryptonim Altius-U. 20 sierpnia 2019 r. samolot bezzałogowy Altius-U wykonał szeroko reklamowany pierwszy lot. Samolot pokazany na zdjęciach udostępnionych przez MO Rosji miał numer 881, ale prawdopodobnie jest to przemalowany poprzedni 03, który latał już wcześniej; nie wiadomo, jakie zmiany zostały w nim wprowadzone po przejęciu przez UZGA. Właśnie ten 881 został pokazany wraz z uzbrojeniem ministrowi Kriworuczko w czerwcu 2020 r.
W grudniu 2019 r. Ministerstwo Obrony Rosji zamówiło w UZGA kolejną pracę doświadczalno-konstrukcyjną Altius-RU. Nie ma informacji, czym różni się ona od poprzedniej; prawdopodobnie, przez analogię do wspomnianego niżej Forpost-R, R oznacza rosyjski i oznacza wymianę zagranicznych komponentów systemu na rosyjskie. Według Kriworuczko, Altius-RU będzie systemem rozpoznawczo-uderzeniowym z bezzałogowymi statkami powietrznymi nowej generacji, wyposażonymi w system łączności satelitarnej i elementy sztucznej inteligencji, mogącymi współpracować z samolotami załogowymi.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu