7 sierpnia media norweskie poinformowały, że rząd Norwegii ogłosił przetarg w sprawie wyboru firmy, która zakupi kadłub fregaty Helge Ingstad w celu złomowania. Procedura kończy historię jednostki, która zatonęła w wyniku kolizji z tankowcem Sola TS 8 listopada 2018 roku.
Według rządu norweskiego, koszt odbudowy jednostki, jednej z pięciu typu Fridtjof Nansen, został oszacowany na kwotę około 1,1 mld euro. Co ciekawe, dane norweskie wskazały, że budowa nowej jednostki kosztowałaby 100 mln euro mniej – dalsze oszczędności byłyby możliwe w przypadku zamówienia całej serii fregat. Tego typu deklaracja oznacza, że Marynarka Wojenna Norwegii pozostanie obecnie z czterema jednostkami tej klasy, które w przyszłości zostaną zastąpione przez nową serię (przynajmniej) pięciu okrętów nowej generacji.
Fregata HNoMS Helge Ingstad została zamówiona w hiszpańskim koncernie stoczniowym Navantia 23 czerwca 2000 roku i została zbudowana jako czwarta jednostka serii. Stępka została położona 28 kwietnia 2006 roku, zwodowano ją 23 listopada 2007 roku, a wprowadzono do służby 29 września 2009 roku.
Co ciekawe, w ostatnich latach nie jest jedynym okrętem zbudowanym przez koncern Navantia, który zatonął po kolizji z jednostką handlową. 30 kwietnia bieżącego roku po kolizji ze statkiem wycieczkowym RCGS Resolute zatonął wenezuelski okręt patrolowy Naiguatá.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Siły Zbrojne Norwegii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu