Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

W Rosji rozpoczęto budowę lodołamacza atomowego nowej generacji

6 lipca w stoczni SSK „Zwiezda” położonej w miejscowości Bolszoj Kamień w Kraju Nadmorskim na dalekim wschodzie Rosji odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy (cięcia pierwszych blach) do budowy lodołamacza Rossija. Jest on pierwszym przedstawicielem nowego pokolenia dużych atomowych lodołamaczy liniowych z napędem jądrowym projektu 10510 Lidier (ŁK-120Ja).

Kontrakt na budowę pierwszego z trzech lodołamaczy nowej generacji o wartości 127,6 mld RUB został podpisany 23 kwietnia 2020 r., co nastąpiło w oparciu o dekret rządu Federacji Rosyjskiej z dnia 27 marca 2019 r. ustanawiającego stocznię SSK „Zwiezda” jedynym wykonawcą lodołamaczy typu Lidier.

Lodołamacze tej serii wyposażone zostaną w dwa reaktory jądrowe typu RITM-400 opracowane przez biuro konstrukcyjne ОKBМ „Afrikantow” z Niżnego Nowogrodu, podległe agencji Rosatom, o mocy cieplnej 120 MW, co pozwolić ma na kruszenie lodu o grubości ponad 4 m z prędkością 2 w. Dokumentacja projektowa lodołamacza została opracowana przez biuro konstrukcyjne CKB „Ajsbierg” z Sankt Petersburga.

Jednostki te będą miały 69 700 t wyporności, wymiary 210x47,7x13 m, układ napędowy poza reaktorami atomowymi składać będzie się z czterech turbin parowych z turbogeneratorami o mocy 37 MW każda i takiej samej liczby śrub napędzanych przez silniki elektryczne o mocy 30 MW każdy. Pozwoli on na osiągnięcie prędkości 12 w. przy kruszeniu lodu o grubości 2 m., zaś prędkość maksymalna na wodzie bez lodu ma wynosić 22 w.

Lodołamacze projektu 10510  będą w stanie tworzyć wśród lodu kanał o szerokości około 50 m, co zapewni ekonomiczną, całoroczną nawigację wielkotonażowych statków towarowych (od 50 000 t), a także gazowców klasy Arc7 o szerokości kadłuba 50 m wzdłuż całej Północnej Drogi Morskiej. Wprowadzenie ich do służby ma zagwarantować bezpieczną i regularną żeglugę we wschodnim regionie Arktyki, umożliwić całoroczną nawigację na Północnej Drodze Morskiej i stworzyć nowe możliwości dla komercyjnych tras na wysokich szerokościach geograficznych.

(Andrzej Nitka) Foto: Andrzej Nitka
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc